Czym jest newsletter?

Newsletter jest obecnie jednym z najchętniej wykorzystywanych narzędzi do prowadzenia kampanii w Internecie. E-mail marketing stwarza możliwości dotarcia i przekazywania informacji o nowych produktach, wyprzedażach czy promocjach w sklepie. Stosowanie regularnych newsletterów, dodatkowo spersonalizowanych ma większe szanse na otwarcie wiadomości, niż rozsyłanie wiadomości do nieskonkretyzowanej grupy docelowej. Jak zatem stworzyć skuteczny newsletter, który przyciągnie Klientów do naszego sklepu?

Zdecydowana większość Klientów nie finalizuje transakcji w sklepie internetowym podczas pierwszej wizyty. Przeważnie zakup następuje przy ponownych odwiedzinach sklepu. Newsletter ma na celu skłonienie Klienta do powrotu i zrobienia zakupów w e-sklepie. 
Staje się zatem nie tylko przypomnieniem o istnieniu sklepu i zachęceniem do zakupów, ale też informowaniu o produktach, które zostały wprowadzone jako nowości do sklepów. Podsyłanie spersonalizowanych wiadomości podtrzymuje konsumenckie więzi i pozwala Klientom śledzić nowości w Twoim sklepie. 

Atrakcyjność komunikacji z Klientem poprzez wizualny przekaz, stawia newsletter jako jedno z najskuteczniejszych narzędzi sprzedaży w Internecie. Poprzez dobrą grafikę wiadomość ze strony sklepu zwróci uwagę Klienta na sklep i produkty, które przedstawimy w newsletterze. Aby starania nie okazały się bezcelowe - należy poświęcić czas na testowanie ich skuteczności. Należy dokładnie określić do kogo kierowane będą wybrane treści, które godziny sprzyjają otwieraniu wiadomości, a także w jaki sposób skonstruować chwytliwe nagłówki. Kiedy wszystko będzie już gotowe - czas stworzyć idealny newsletter!
 

Newsletter w sklepie internetowym



Zasady skutecznego newslettera:

1. Systematyczność - zanim zaczniesz wysyłać wiadomości - poinformuj Klientów o tym, kiedy mogą spodziewać się wiadomości od Ciebie. Aby uniknąć nieporozumień umieść informację o częstotliwości wysyłki newslettera przed zapisaniem się do listy - obecny standard wysyłki newslettera to 2 tygodnie. Newslettery najchętniej otwierane są we wtorki i czwartki. Jednak każdy sklep internetowy powinien odnaleźć własny cykl wysyłki wiadomości.

2. Personalizacja  - zanim zaczniesz projektować swój newsletter skoncentruj się na potrzebach odbiorców - dowiedz się wszystkiego na ich temat, by stworzyć skuteczny newsletter. Mailing powinien być odpowiedzią na potrzeby Klientów. Brak personalizacji treści i oferty, a także zbyt duża ilość informacji w jednej wiadomości skutecznie zniechęca czytelników, którzy nie są zainteresowani przedstawionymi w newsletterze produktami.

3. Cel newslettera - w zależności od potrzeb newsletter może być wykorzystywany go przekazywania informacji o promocjach (lecz nie cały czas!), może docelowo przekierowywać do wybranych produktów czy bloga firmowego, może stać się również zachętą do udziału w dyskusjach i Social Media. Jednak najważniejszym celem newslettera jest zwiększenie sprzedaży w sklepie.

4. Promocja w cieniu edukacji -  charakter newslettera powinien być zróżnicowany. Ciągłe opowieści o firmie mogą stać się nużące. Dlatego wartość edukacyjna i poradnikowa jest wciąż najwyżej ceniona przez Klientów. Dzielenie się wiedzą i artykuły poradnikowe są wciąż lepiej postrzegane niż prosty komunikat o promocji. Nienachalne komunikaty reklamowe, ukryte w formie nowości o trendach opatrzone ciekawą grafiką mają szansę na rozprzestrzenianie przez kolejnych użytkowników Internetu.

5. Spójność estetyczna - w myśl zasady "less is more" stwórz spójną koncepcję na podstawie wyglądu Twojego sklepu i motywów przewodnich w grafice. Dobrze zaprojektowanego szablonu nie zmieniaj zbyt często Minimalistyczny styl pozwoli wyróżnić się Twoim komunikatom. Jeśli chcesz przekazać więcej informacji - zastosuj link z przekierowaniem do bloga firmowego. Uniknięcie zgrzytów graficznych i informacyjnych przyniesie same korzyści.

6. Proste komunikaty - im prostsza stylistyka pisowni newslettera - tym łatwiej będzie dotrzeć z informacjami do Klientów. Powyżej umawiana spójność ma też swoje przełożenie w formie pisemnej - pisz podobnie jak na blogu firmowym - otwarcie, naturalnie i bezpośrednio.

7. Nie ilość a jakość - należy pamiętać, że lepiej jest stosować mailing do osób, które są zainteresowane naszymi produktami, niż nastawiać się na ogromną liczbę odbiorców. Wierne grono czytelników w prosty sposób przekłada się na częstsze zamówienia. Jeśli ktoś nie chce już być odbiorcą Twoich wiadomości - udostępnij możliwość rezygnacji ze subskrypcji. Trzymanie osób na siłę wzbudza złość i negatywne nastawienie do Twojego sklepu.

8. Utrwalaj swój wizerunek - dla tych, którzy zgodzili się, by otrzymywać od Ciebie wiadomości newsletter może mieć charakter informacyjny. Podziel się wiedzą i informacjami o zmianach w Twojej firmie - o unowocześnionej obsłudze, nowych produktach i rozwijaniu rynków.

Call to action - czyli przycisk, który sprzedaje

Teoria dotycząca przycisku Call to action jest jedna -  usytuowany w dobrym miejscu jest kluczowym elementem każdego newslettera. Call to Action, czyli wezwanie do działania i jednocześnie metoda, która wskazuje potencjalnemu Klientowi co powinien wykonać w trakcie czytania newslettera. Najczęściej występuje pod postacią graficznego przycisku i w zależności od charakteru newslettera: poradnikowy może mieć przycisk "Dowiedz się więcej", gdzie Klient będzie przekierowany do bloga firmowego; promocyjny z przyciskiem "Kup Teraz" przenosi Klienta wprost na stronę produktu objętego promocją.

Newsletter jako narzędzie marketingowe


Co wpływa na otwieralność newslettera?

Według badań szanse na otworzenie e-maila wynoszą tylko kilka sekund. Przekonanie Klienta do zapoznania się z wiadomością musi być zatem natychmiastowe. Elementy, które są decydujące podczas przeglądania skrzynki odbiorczej przez Klienta to: temat newslettera i nazwa nadawcy. Jeśli te elementy nie będą spójne, szanse na otwarcie wiadomości są znikome.

Temat newslettera


Zastanawiasz się nad tematem swojego newslettera? Wybierz najprostsze rozwiązania:
1. Z okazji wprowadzenia nowości do sklepu - pochwal się Klientom, że produkty, na które tam długo czekali są już dostępne. Skuś ich nie cenami, lecz tym, że jako pierwsi będą mogli kupić długo wyczekiwane produkty na rynku.
2. Gorące trendy na rynku - produkty, które do niedawna można było zobaczyć tylko w reklamach są już w Twoim sklepie internetowym? To doskonała wiadomość dla obserwujących Cię Klientów.
3. Uświadamianie - produkty, które sprzedajesz są wysoce specjalistyczne? Stwórz w newsletterze informacje, dzięki którym Klienci odkryją zalety i pełne właściwości danego produktu.

Temat newslettera powinien być przede wszystkim:
- chwytliwy i intrygujący, ale jednocześnie zgodny z zawartością wiadomości - jeśli tytuł będzie odbiegał od treści, Klient poczuje się oszukany i najprawdopodobniej więcej nie otworzy wiadomości od Ciebie (lub od razu skieruje go do SPAMu),
- krótki - zwięzły temat, który nawiązuje do charakteru newslettera powinien zawierać od 6 do 8 słów lub od 25 do 50 znaków,
- z nazwą firmy lub sklepu - to podnosi wiarygodność wiadomości, których Klienci codziennie otrzymują ponad kilkadziesiąt.


Charakter wiadomości

Wykorzystaj e-mailing i newslettery jako popularne i atrakcyjne formy przekazania informacji w przykładowych, następujących formach:
poradnikowym - newsletter w łatwy i przystępny sposób możesz dawkować Klientowi informacje o produktach formie poradnikowej. Jeśli posiadasz specjalistyczny sklep, gdzie przedmioty potrzebują 
Na przykład prowadzisz sklep ze specjalistycznym sprzętem podróżniczym –  początkujący Klienci nie będą wiedzieć do czego służą produkty oferowane w Twoim sklepie. Po odpowiedniej personalizacji i odnalezieniu tego typu Klienta, wysyłając artykuły lub poradniki dotyczące wybranego sportu i możliwość wykorzystania Twojego asortymentu sprawisz, że Klient za każdym razem będzie chciał otwierać tego typu wiadomości. Skutkiem tego będzie lepszy wynik sprzedażowy. W tego typu mailingach możesz polecać także produkty, którzy kupili inni. Jest to podobna zasada do cross sellingu,

- promocyjnym - to najczęściej wybierana droga przez właścicieli sklepów internetowych. Błędem jest jednak wysyłanie newsletterów wyłącznie na czas trwania promocji. Klienci zapisani do kilku sklepów internetowych dostają mnóstwo wiadomości z promocjami. Skąd będą wiedzieć, że właśnie do Twojego sklepu warto kliknąć? Wyżej wymieniana systematyczność pozwoli na nawiązanie więzi i utrwalenie nazwy sklepu w świadomości Klienta,
upominkowym - nagradzaj swoich Klientów w taki sposób, by czasem ich zaskoczyć. Newsletter promocyjny zawsze powinien sprowadzać się do otwarcia wiadomości przez odbiorcę wiadomości. Chwytliwy temat newslettera jest pierwszym krokiem do sukcesu - zaprojektuj wiadomość tak, by Klient miał ochotę go przeczytać.  


Wykorzystaj wiedzę w praktyce - załóż sklep!