Nie zapominaj: otwarcie sklepu internetowego to dopiero początek drogi do sukcesu. Należy pamiętać, że bez reklamowania swojego sklepu internetowego nie będziemy w stanie przyciągnąć odpowiedniej ilości Klientów. A co za tym idzie - zwiększyć sprzedaży. Zatem jak reklamować sklep internetowy by pozyskać nowe wejścia kończące się zamówieniem?

Na początku opracujmy strategię naszej komunikacji. Polega ona na skonkretyzowaniu i opracowaniu grupy Klientów do której chcemy dotrzeć ze swoim przekazem. Stara szkoła głosi, że powinny nas interesować takie cechy jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, sytuacja ekonomiczna, klasa społeczna, zainteresowania  czy wykonywany zawód. Informacje te można w szybki sposób zweryfikować. Znalezienie informacji o tym gdzie przebywają i z jakiego typu usług korzystają - równiez jest do zweryfikownia. To pozwala na podjęciu decyzji o miejscu reklamowym. Reklama w takim przypadku skierowana jest do wszystkich - zainteresowanych i niezainteresowanych naszymi produktami.

Ostatnie lata jednak wykazują, że stereotypowe myślenie o Kliencie typu: "Jan Kowalski, lat 45, wykształcenie wyższe, Warszawa, zainteresowania - sport" staje się bezcelowe. Dlaczego? Ponieważ należy sobie zadać pytanie dotyczące jego przyzwyczajeń konsumenckich (szczególnie zakupowych). Zachowania konsumenckie, tzw. behawioralne są skuteczniejsze i zarazem mniej inwazyjne, bo bazują głównie na zachowaniach, zainteresowaniach. Przy okazji koszty prawidłowo targetowanej kampanii reklamowej są o 30% tańsze, niż kierowanie reklamy do grupy osób niezainteresowanych naszymi produktami czy usługą. Więcej o targetowaniu i reklamie behawioralnej możecie przeczytać w artykule na stronie Nowego Marketingu.

Niezależnie od wyboru sposobu określania grupy docelowej, cel pozostaje ten sam - poinformowanie potencjalnego Klienta o naszych produktach lub usługach oraz zachęcenie go do odwiedzin w naszym sklepie i dokonania zakupu.


Przyjrzyjmy się zatem najpopularniejszych sposobom reklamowania sklepu internetowego:


1. Skorzystanie z boksów lub linków sponsorowanych - można ten sposób wykorzystać do podniesienia naszej pozycji w wyszukiwarce Google. Zwłaszcza, gdy znajdujemy się na dalszych stronach, umieszczenie boksa lub linka sponsorowanego - który pojawia się w bocznej lub górnej części wyszukiwarki. Rejestrując boks lub link sponsorowany warto korzystać ze słów kluczowych z których korzystamy. W takim przypadku, używając frazy "księgarnia internetowa" - każdy kto wpisze daną frazę zobaczy nasz boks. Wbrew pozorom jest to nadal stosunkowo tani sposób reklamy. Dopiero po kliknięciu na naszą reklamę - naliczana jest płatność (tzw. pay-per-click). To bardziej opłacalny sposób reklamy niż baner reklamowy, za którego płaci się za każdą odsłonę. Aby zarejestrować boks można skorzystać z formularza Google AdWords -  adwords.google.com/select/Login.

2. Porównywarki cenowe, pasaże handlowe - jeśli posiadasz sklep z wyjątkowym asortymentem, to pokazanie go szerszemu gronu jest więc doskonałą okazją do promocji naszego biznesu. Aby dodać swoje oferty do porównywarek cenowych wystarczy integracja z wybraną przez nas porównywarką za pomoca pliku XML. Oferta naszego sklepu w tych serwisach są eksponowane w zależności od wybranej przez Klienta kategorii. Jeśli sprzedajesz w sklepie sprzęt dla dzieci i w Twojej ofercie są wózki dla dzieci - to Klient poszukując wózka wśród ofert znajdzie produkt sprzedawany przez Ciebie. Zainteresowanie ofertą przełoży się na przejście do sklepu i dokonanie zakupu. 

3. Katalogi sklepów i katalogi stron internetowych - idea katalogów stron jest prosta - to zbiór interesujących adresów internetowych do których warto zajrzeć. Dlaczego katalogi są sposobem na reklamę? Ponieważ dzięki dodaniu sklepu do katalogu staniemy się bardziej widoczni dla użytkowników wyszukiwarki Google. Dodatkowo dzięki linkom, które będą pochodziły z najbardziej popularnych katalogów nasza pozycja zacznie rosnąć, ponieważ Google będzie lepiej oceniało sklep przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania dla naszej branży.

4. Pozycjonowanie - jest to najskuteczniejszy sposób na długie istnienie w Internecie. Jednak aby nasza dobra internetowa passa należy skorzystać z firmy, która w uczciwy sposób pozycjonuje strony. Pozycjonowanie, oprócz bazowania na umiejętnościach specjalistów warto podsycać informacjami dla wyszukiwarki Google. Zachłanność nowych treści w tym przypadku może okazać się niewystarczająca jak na nasze możliwości. Wtedy przydadzą się między innymi artykuły sponsorowane tworzone przez firmy, które poprzez content marketing budują wizerunek firmy w Internecie. Artykuły sponsorowane mogą obejmować takie obszary jak fora dyskusyjne, blogi, serwisy społecznościowe czy serwisy branżowe. Skuteczność tego typu działań przekłada się na większą świadomość Klientów o firmie lub marce. Warto wspomnieć, że platforma RedCart posiada oprogramowanie przyjazne pozycjonowaniu. Zakładki SEO wprowadzone w każdym możliwym miejscu sprawi, że pozycja Twojego sklepu pójdzie ku górze w wyszukiwarce Google.

5. Mailingi i newslettery - te formy reklamy wysyłane są za pośrednictwem operatora lub właściciela poczty do jej użytkowników. Mailing może mieć zwyczajną formę tekstową lub też interaktywną, w formacie HTML. Dołączone do listu linki lub podlinkowane zdjęcia przekierowują od razu do wybranego przez właściciela miejsca w sklepie. Warto targetować wiadomości wysyłane do użytkowników poczty. Dzięki określeniu grupy docelowej istnieje większe prawdopodobieństwo skuteczności mailingu i dokonania zakupu w sklepie internetowym. Newslettery natomiast, podobne do mailingu są formą informowania o nowych produktach w sklepie lub promocjach (również za pomocą targetowania Klientów sklepu). Warto zastosować kilka kampanii mailingowych dla kilku grup Klientów. Ciekawą formą utrzymywania relacji z Klientem jest przekazywanie specjalnego mailingu z okazji urodzin lub pełnej rocznicy z zarejestrowania się w sklepie. Oczywiście z rabatem na zakupy ;)


Jak reklamować sklep internetowy?


6. Sklep na Facebooku - możliwości portali społecznościowych zna każdy. Obecnie oprogramowanie sklepów posiada moduł, który pozwala utworzyć aplikację sklepu na portalu społecznościowym. Facebook nie pobiera opłat za posiadanie sklepu i sprzedaży produktów. Posiadanie sklepu ułatwia również fakt, że nie trzeba dodatkowo wystawiać produktów, ponieważ serwis sam wyświetla sklep internetowy ze wszystkimi dostępnymi produktami. Na stronie domowej naszego sklepu internetowego możemy ustawić widget z aplikacją Facebooka gdzie każdy odwiedzający będzie mógł polubić profil.

7. Bannery - wbrew pozorom wciąż dużym zainteresowanym cieszą się te podstawowe formy reklamy w serwisach i portalach internetowych. Jest to na pewno droższa forma reklamy, która wciąż jest dosyć efektywna. Wszystko również zależy od wybranej formy banneru. Czy będzie to button (niewielka forma reklamowa, przeważnie w postaci "guzika" lub "przycisku"), skyscrappery (pionowy banner), poltergeisty (na całym oknie przeglądarki) czy pop-upy. Aby reklama była jak najbardziej skuteczna warto ją wystawiać w portalach powiązanych z naszą branżą lub tematyką sklepu. Aby umieścić baner na wybranej przez nas stronie należy skontaktować się z wybraną osobą z działu reklamy lub sprzedaży.

8. Blog - blog w obrębie sklepu na platformie RedCart umożliwia dodawanie nowych treści wraz z podlinkowaniem, co przełoży się na wzrost sprzedaży wybranego produktu. O zasadach pisania na blogu zachęcamy do lektury TUTAJ. Prowadząc regularne wpisy, w których będziesz umieszczać bezpośrednie linki do produktów, sprawisz, że sprzedaż danego produktu wzrośnie. Przykładowo: jeśli prowadzimy sklep internetowy z odzieżą to naszym ciekawym tematem na bloga mogą być stylizacje gwiazd. Posiadając podobne produkty możemy skompletować podobny outfit. Nie zapomnij podlinkować wszystkie dostępne towary w Twoim sklepie. 

9. Dołącz do dyskusji - fora internetowe codziennie są pełne dyskusji. Najpopularniejsze wątki mają nawet kilka tysięcy osłon. Dlatego warto przyłączyć się do dyskusji na forach branżowych. Komentuj kwestie związane z Twoją branżą i nowymi produktami, które również znajdują się w Twoim sklepie. Pamiętaj by nie spamować i udzielać rzetelnych komentarzy, zgodnych z obowiązującym regulaminem forum.

10. Social media - muszą znaleźć się w każdym zestawieniu dotyczącym reklamowania swojej firmy. Kanałów jest obecnie tak dużo, że każda branża może znaleźć dostosowaną do swoich potrzeb platformę społecznościową. Dlatego określ swój sposób komunikacji, dostosuj grupę docelową, wybierz swój kanał: Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest, YouTube, Tumblr, Snapchat czy profesjonalny LinkedIn i zacznij działać! Pamiętaj, że całość musi do siebie pasować. Dlatego nie warto tracić czas i promować artykułów biurowych na Pintereście, w którym rządzą marki modowe. No chyba, że masz wyjątkowo oryginalny pomysł :)

11. Remarketing sklepu - to kropka nad "i" podczas projektowania skutecznej kampanii reklamowej. Remarketing dynamiczny poprzez wykorzystanie plików cookies wyświetli reklamę naszego sklepu Klientowi, który wszedł na stronę naszego sklepu, lecz nie dokonał zakupu. Więcej informacji opisaliśmy TUTAJ.


Dodatkowe uwagi:

- eksperymentuj z kanałami reklamowymi, lecz bądź konsekwentny swojej komunikacji,
- nie bój się zmienić kanału w jakim obecnie występuje reklama, jeśli jest nieskuteczna,
- jeśli nie wiesz jak rozpocząć reklamowanie swojego sklepu skorzystaj z porad specjalistów,
- nigdy nie obrażaj użytkowników i konkurencji.


Życzymy powodzenia!



Wykorzystaj wiedzę w praktyce - załóż sklep!