Porzucony koszyk, czyli zamówienie, które nie zostało zainicjowane przez potencjalnego Kupującego, lecz nie sfinalizowane jest obecnie najczęstszym problemem, który doskwiera właścicielom sklepu. Duża skala porzuconych koszyków spędza sen z powiek, a według badań może być to nawet 67% odrzuconych transakcji. Przyczyn porzuconych koszyków może być wiele. Dla sprzedawcy jest to często sytuacja niezrozumiała, ponieważ wydaje się, że całość sklepu, w tym odpowiednia prezentacja oferty jest dopracowana. Jeśli jednak nadal w sklepie widoczna jest tendencja braku finalizacji zakupów – to z pewnością ulepszony raport z informacjami o porzuconych koszykach pozwoli przybliżyć postępowanie Klientów, którzy porzucili koszyk w sklepie internetowym.


Zestawienie porzuconych koszyków znajdziemy w w zakładce RAPORTY - PORZUCONE KOSZYKI. Informacje o porzuconych koszykach dostępne są również w szczegółowych danych każdego z Klientów - w trybie edycyjnym zakładka KLIENCI I ZAMÓWIENIA - KLIENCI, następnie PORZUCONE KOSZYKI.


Co nowego w raporcie?

Nowy, udoskonalony system pozwala na zgłębienie informacji o Kliencie, który porzucił koszyk w sklepie internetowym w zależności od kroków, które wykonał. Po dokonaniu tej modyfikacji produkty są podzielone na koszyki, a także usystematyzowane.


Dane prezentowane w raporcie porzuconych koszyków wyświetlane są z 2 godzinnym opóźnieniem. Wynika to z czasu potrzebnego Kientowi na skompletowanie zamówienia. Docelowo informacje gromadzone będą z ostatnich 3 miesięcy.


Jakie są możliwości nowego modułu?

Ponieważ wiedza na temat porzuconych koszyków jest cenna i pozwala udoskonalić sprzedaż w sklepie internetowym, unowocześniony moduł staje się cennym źródłem informacji dla właścicieli sklepów, którzy chcą zwiększyć swoją sprzedaż i zmniejszyć ilość niedokończonych transakcji.


Zaawansowany raport pozwala na proste filtrowanie Klientów niezarejestrowanych i zarejestrowanych. Po kliknięciu ikony zielonego plusa rozwinie się szczegółowa lista zawierające dane Klienta, który porzucił koszyk.



Informacje o porzuconym koszyku w panelu administracyjnym

Jeśli Klient jest zarejestrowany w naszym sklepie możemy przejść do jego historii poprzednich zamówień, jak i innych porzuconych koszyków.

Historia poprzednich zamówień Klientów sklepów internetowych RedCart


Wracając do zakładki RAPORTY - PORZUCONE KOSZYKI i rozwinięciu wybranego porzuconego koszyka uzyskamy między innymi informacje o niedokonanym zakupie. Są to między innymi dane podstawowe, dane dostawy, produkty i suma.


Dane podstawowe:

- data porzucenia koszyka - dzień wraz z godziną,
- krok koszyka – czyli na jakim etapie Klient zakończył podróż w sklepie, np. brak przejścia do koszyka,
- IP Klienta,
- forma wysyłki,
- metoda płatności,
- informacje dodatkowe.


Dane dostawy:

- imię i nazwisko kupującego,
- dokładny adres dostawy,
- kraj,
- adres mailowy,
- telefon.


Produkty:

- jaki produkt został dodany do koszyka (wraz ze zdjęciem),
- ilość produktów,
- wartość produktu, a także czy cena produktu podlegała promocji lub rabatowi.


Suma:

- wartość brutto koszyka,
- koszt wysyłki,
- łączna kwota do zapłaty.


W szczegółowych informacjach wyświetlane są również informacje o poszczególnych krokach ścieżki zakupowej, które zostały wykonane w momencie porzucenia koszyka. Obecnie dostępnych jest 5 statusów opisujących etapy zainicjalizowanego przez Klienta zamówienia:


- brak przejścia do koszyka - Klient dodał produkt do koszyka, ale nie przeszedł do niego,

- przejście do koszyka - Klient dodał produkt do koszyka i przeszedł do niego

- logowanie / rejestracja - Klient dodał produkty do koszyka, wybrał formę wysyłki i sposób płatności, a proces zamawiania przerwał w momencie autoryzacji konta,

- wprowadzanie danych dostawyKlient dodał produkty do koszyka, wybrał formę wysyłki i sposób płatności, a także rozpoczął wprowadzanie danych dostawy,

- wprowadzono dane dostawy Klient dodał produkty do koszyka, wybrał formę wysyłki i sposób płatności, wprowadził dane dostawy, ale nie potwierdził zamówienia.




Jaki są powody porzucenia koszyka w sklepie internetowym?

Według badań to nie błędy techniczne, lecz czynniki, które wbrew pozorom mogą wydawać się nieistotne wpływają na niesfinalizowane zakupy. Aby dowiedzieć się jak przeciwdziałać takim sytuacjom przedstawiamy najpopularniejsze błędy:


Ukryte koszty
– to według badania Baymard Institute najczęstszy powód porzucenia koszyka w sklepie internetowym. Ponad 56% respondentów stwierdziło, że nieprzejrzyste reguły dotyczące kosztu dostawy lub inne opłaty dodatkowe skutecznie zniechęciło Klientów do finalizacji zakupów. Przypadki te dotykają znacznej większości sklepów internetowych, które zapominają o wcześniejszym informowaniu Klienta na temat podatku za towar, opłat za transakcje kartą kredytową, kosztu dostarczenia przesyłki czy zapakowaniu produktu.


Co zrobić?

Dlatego, aby uniknąć porzucania koszyków z tego powodu należy zaprezentować w przejrzysty sposób wszelkie zasady, wyliczenia i informacje dotyczące kosztów dostawy. Jeśli nie chcesz podawać zbyt szczegółowych danych, możesz zawsze zawrzeć je w sposób orientacyjny. Natomiast jeśli planujesz przyciągnąć do siebie nowych Klientów – zaproponuj darmową dostawę na wybrany asortyment lub po przekroczeniu określonej kwoty za zakupy w Twoim sklepie.



Klient „tylko przegląda”
- większość Klientów traktuje koszyk jako przechowalnię, schowek lub chce tylko zobaczyć jakie są warunki dostawy lub wysyłki. 37% ankietowanych w badaniu dotyczącym porzucenia koszyka stwierdziło, że „tylko przegląda” ofertę sklepu. Wynika to z faktu, że potrzebuje czasu na zastanowienie się. Bardzo rzadko zdarza się, że pierwsza wizyta w sklepie kończy się dokonaniem zakupu. Intencja kupna pojawia się średnio przy kolejnych odwiedzinach sklepu, czyli około po 19 godzinach od czasu pierwszej wizyty.


Co zrobić?

W tym przypadku nowych Klientów skorzystaj z remarketingu dynamicznego, byś mógł skutecznie przypominać o swojej obecności. W przypadku porzucenia koszyka przez zarejestrowanego Klienta w sklepie – wykorzystaj mailing z przypomnieniem, że porzucone przez niego produkty wciąż znajdują się w koszyku i czekają na zatwierdzenie zamówienia.



Gdzie indziej było taniej
- to trzeci wynik, który pokazuje dlaczego Klienci nie zatwierdzają wybranych koszyków. Porównywanie cen przez Klientów jest zachowaniem całkowicie naturalnym – dlatego znalezienie niższej ceny w konkurencyjnym sklepie – porzucają wcześniejszy koszyk.


Co zrobić?

Jeżeli nie chcesz konkurować ceną – polegaj na doskonałej obsłudze w swoim sklepie internetowym. Często kwestia kontaktu ze sklepem i obsługą przewyższa wartości niskich cen. Korzystając z rekomendacji tych, którzy już wcześniej kupowali w sklepie lub oceniali produkty z oferty – nowy Klient zachęcony dobrymi opiniami będzie skłonny dokonać u Ciebie zakupów.

Wprowadzenie programu lojalnościowego, gdzie na pierwsze i kolejne zakupy Klient dostaje procentową zniżkę skutecznie wyzwoli w nim chęć kupna – korzyść dla sklepu internetowego jest oczywista. Co ciekawe, członkowie programów lojalnościowych w sklepach internetowych wydają średnio o 13% więcej niż pozostali Klienci.


Pozostałe powody, które mogą przyczynić się do porzuceń koszyka w sklepie:

- zbyt duże koszty wysyłki,

- konieczność rejestracji,

- brak informacji na temat sposobu zwrotu towaru oraz reklamacji,

- zbyt mała ilość dostępnych form płatności i wysyłki,

- limit minimalnej wartości zamówienia.



Doskonałym uzupełnieniem raportu jest system wiadomości NEWSLETTER pozwalający na wysłanie informacji o porzuconym koszyku do wszystkich Kupujących, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości oraz podali adres e-mail.
System newsletter dostępny jest po zalogowaniu do Panelu administracyjnego sklepu w zakładce MARKETING - NEWSLETTER.