Oficjalnie 25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie nowa ustawa o prawach konsumenta - od tego dnia przedsiębiorcy będą musieli przestrzegać zmian, które będa obejmowały cały teren Unii Europejskiej. Dyrektywa unijna będzie wprowadzona za mniej niż 6 miesięcy - zobaczcie jakie zmiany szukują się już niebawem.


Dlaczego nowa ustawa o prawach konsumenta?

Ma ona regulować prawa konsumenta we wszystkich krajach członkowskich. Wiążą się z tym kolejne regulacje dotyczące zwłaszcza sklepów internetowych w Polsce, ponieważ większość państw będących w Unii Europejskiej dostosowała już swoje prawo względem nowych przepisów. W przypadku sklepów internetowych, które wysyłały swoje produkty poza granice swojego kraju, prawo dotyczyło się kraju, z którego został wysłany towar. To wielokrotnie powodowało problemy w umowach z Klientami. Dlatego nowa dyrektywa ma zmienić te problematyczne kwestie. Konsument ma czuć się nie tylko bezpieczniej ale i w tym aspekcie będzie miał również większe prawa, niż jakby kupował w sklepach stacjonarnych. Na wprowadzenie zmian do sklepów internetowych właściciele oraz platformy sklepowe mają jeszcze 6 miesięcy. Aby zmiany zostały przeprowadzone bez większych problemów, warto zacząć planowanie zmian już w najbliższym czasie.

Najważniejsze zmiany w ustawie

- więcej informacji dla Klienta - z obecnych 6 dostępnych informacji na stronie sklepu internetowego, po 25 grudnia ich liczba wzrośnie do 21. Nowe, informacyjne obowiązki w sklepie będą dotyczyły się np. informowania w zakresie odstąpienia od umowy, reklamacji czy zwrotu towaru,

- 14 dni na zwrot towaru - do tej pory na oddanie towaru bez podania przyczyny przypadało 10 dni. Dodatkowo, jeśli sklep nie umieści informacji (czyli nie poinformuje) o liczbie możliwych dni na oddanie towaru, Klientowi przysługuje możliwość zwrotu do roku czasu,

- precyzyjniejsze nazewnictwo - wydawać by się mogło, że dotychczasowe "Kup teraz" jest wystarczająco jasnym przekazem podczas robienia zakupów. Tymczasem okazuje się, że nacisk na informowanie Klientów o każdych możliwych kosztach wiąże się również z uświadomieniem Klienta o konieczności zapłaty za zamówiony w sklepie towar. Stąd pomysł na stworzenie przycisku "Zamówienie z obowiązkiem zapłaty",

- odstąpienie od umowy - Konsument ponosi koszty związane w przypadku odstąpienia i odesłania towaru do sklepu - jeśli zostanie o tym poinformowany. W przypadku braku informacji ze strony sklepu - wszelkie koszty związane z odesłaniem towaru ponosi sklep internetowy,

- odszkodowania - nowa ustawa przewiduje również przyznanie rekompensaty dla sklepu od Konsumenta. Zostanie ona jednak przyznana tylko wtedy, jeśli Klient przekroczy standardowy zakres sprawdzania przydatności produktu. Ten zapis ma uniemożliwić nadużywanie sytuacji odstępowania od umowy przez Klientów.


Aby dowiedzieć się wszystkiego na temat ustawy o prawach konsumenta, polecamy przeczytanie podsumowującego dokumentu, a także zapoznania się z infografiką przygotowaną przez Trusted Shops:

 

Najważniejsze zmiany w prawach konsumenta