Wizerunek sklepu internetowego to istotny aspekt jego działalności. Wypromowanie pozytywnego wizerunku firmy nie może opierać się wyłącznie na reklamach graficznych, płatnych linkach i pozycjonowaniu. Z pewnością każdy właściciel sklepu online chciałby mieć realny wpływ na to w jaki sposób postrzegana jest jego marka, firma i świadczone usługi. Czas na zastosowanie SEO PR w swoim e-biznesie!

CZYM JEST SEO PR?

Najprościej - jest to połączenie dziedzin Search Engine Optimization i Public Relations w celu pozycjonowania wizerunku marki (w naszym przypadku marki sklepu internetowego) w wyszukiwarce. Działania te stanowią ważny element w ogólnej strategii e-marketingowej. Najczęstszymi stosowanymi narzędziami do SEO PR są materiały PR nasycone w odpowiedni sposób słowami kluczowymi.

W pojęciu SEO PR można zawrzeć kilka najważniejszych czynności, które sprawią, że budowanie wizerunku marki staje się prostsze. Jest to między innymi:

- analiza treści, które pojawiają się w wyszukiwarce po wpisaniu nazwy firmy/sklepu lub fraz kluczowych związanych z marką,
- content marketing i publikowanie treści w obcych serwisach,
- prowadzenie profili w mediach społecznościowych,
- tworzenie i promocja pozytywnych treści na temat marki/sklepu,
- stały monitoring wyników podjętych działań w wyszukiwarce. 


JAK STOSOWAĆ SEO PR?

Obecnie interesujące użytkownika informacje można odnaleźć w kilka sekund. To dobry moment dla początkującego, jak i obecnego już na rynku e-commerce sklepu internetowego do umieszczania treści, które mogą zainteresować i wywrzeć dobre wrażenie na potencjalnym Kliencie! Oto kilka wskazówek, dzięki którym Twój wizerunek zyska w Internecie!

1. Określenie grupy docelowej

Tak jak w przypadku każdych działań reklamowych, określenie dokładnej grupy docelowej pomaga w osiągnieciu oczekiwanych wyników. Tworząc teksty mające działać na zasadzie SEO PR zrób wcześniejsze badanie swojej grupy - czego szukają, jak szukają, jakich słów kluczowych używają by odnaleźć właśnie Twój sklep internetowy. Stworzenie takiej listy pomoże Ci zbudować bazę tekstów dla danej grupy - Klientów, partnerów biznesowych, dziennikarzy czy blogerów. Gdy już będziesz miał istotne dane, łatwiej będzie dobrać słowa kluczowe i miejsca publikacji materiałów.


2.  Stworzenie listy słów kluczowych

Po analizie grupy docelowej nadszedł czas na stworzenie listy fraz i słów kluczowych. Na początek sam możesz sprawdzić co wpisywane jest w wyszukiwarkę, lub możesz użyć programów do wyboru odpowiednich słów kluczowych. Tego typu listy i statystyki pozwolą Ci zobaczyć według jakich słów Klienci najczęściej odwiedzają Twój sklep. 

Pamiętaj o takich frazach jak: 

- nazwa sklepu + opinie
- nazwa sklepu + produkty
- nazwa sklepu + promocja
- nazwa sklepu + nazwa najpopularniejszego produktu.

Tego typu listę możesz sporządzić sam, a sporządzenie treści pod dane frazy zwiększą Twoją widoczność w Sieci.


SEO PR w sklepie internetowym


3. Optymalizowanie dotychczasowych treści i tworzenie nowych

Jeśli posiadasz już treści na stronie - zobacz czy nie warto ich wykorzystać ponownie. Czy zawierają one informacje kluczowe dla Twojej grupy docelowej? Jeśli nie, to przyjrzyj się materiałom jakie tworzą największe marki. Powinny one zawierać odpowiedzi na pytania Klientów by budować wiarygodny wizerunek firmy. Do dotychczasowo stworoznych materiałów tekstowych możesz wprowadzić wyznaczone wcześniej słowa kluczowe i odświeżyć tekst. Warto również zadbać o:

- tytule artykułu, który będzie zawierał kluczowe słowo,
- wyróżnieniu w tekstach fraz/słów kluczowych, np. pogrubieniem,
- znaczniki meta - zarówno meta title (tytuł strony wyświetlany w przeglądarce), meta tag description (około 150 znaków, gdzie można zawrzeć tematykę strony) jak i meta tag keywords (słowa kluczowe opisujące stronę).

Wszystkie materiały, zarówno nowe jak i te do optymalizacji, powinny zawierać powyższe składniki tekstu dostosowango do SEO PR.


4. Publikowanie stworzonych treści

Kiedy masz już gotowe materiały nadszedł czas na ich publikację. Pamietając o grupie docelowej, zastanów się z jakich źródeł najczęściej może korzystać do szukania informacji, lub jakie strony często odwiedza. Materiały powinny dotyczyć tylko jednego obszaru o którym chcemy pisać (o firmie,o usługach, o produktach).

Do publikacji treści możesz wykorzystać między innymi:

- blog firmowy - w przypadku oprogramowania RedCart, blog jest gotowym modułem do wykorzystywania przez każdego wlaściciela sklepu,
- serwisy społecznościowe - masz tutaj możliwość budowania społeczności, nawiązywania relacji, jak i łątwy dostęp do publikowania treści i kierowania ruchu na stronę,
- portale branżowe - komentuj aktualne wydarzenia z branży, twórz opinie i porady, raporty i artykuły eksperckie,
- serwisy z możliwością samodzielnego dodania tekstu - wystarczy tylko rejestracja,
- biura prasowe - tutaj masz możliwość dotarca do dziennikarzy, a także jest to miejsce do publikacji ciekawych informacji prasowych.



5. Monitorowanie wyników działań

Monitorowanie jest bardyo istotnzm elementem. Dzięki takim narzędziom jak Brand24 czy Sentione masz okazję zapoznać się z każdą wzmianką na temat swojej firmy, usługi, produkty czy marki wraz z sentymentem wypowiedzi. Alternatywnie, wpisując wyniki poszególnych fraz do narzędzia Google Alerts można otrzymywać informacje o wzmiankach drogą mailową o wybranej częstotliwości.

Prowadzenie działań SEO PR pomoże być bardziej widocznym wśród potencjalnych Klientów. Postępowanie według powyższych wskazówek pomoże każdemu sklepowi wykorzystać to narzędzie do stworzenia lub umocnienia wizerunku firmy w Internecie.


Wykorzystaj wiedzę w praktyce - załóż sklep!