Dlaczego mobilna wersja RWD to swego rodzaju „must have" dla właścicieli sklepów internetowych? Nie tylko ze względu na nowe wymagania Google, które faworyzują sklepy mobile friendly. Smartfony i tablety to przede wszystkim bardzo dynamicznie rozwijający się kanał sprzedaży, którego potencjał w Polsce jest obecnie na fali dużego wzrostu.

Polski rynek m-commerce rośnie najszybciej w Europie

Polska należy do jednego z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Powołując się na różnego rodzaju źródła i badania, powiedzieć można, że wzrost e-commerce w Polsce szacuje się na 15% – 20% w skali roku. Przekonujemy się do zakupów online pokonując przy tym wszelkiego rodzaju bariery takie jak brak ufności względem sklepów internetowych. Coraz większą rolę wśród zachowań konsumenckich online odgrywają i odgrywać będą urządzenia mobilne. Jak podaje raport mShopper przygotowany przez agencję badawczą Mobile Instytute, już 33% polskich internautów, którzy dokonują zakupów w sieci wykorzystuje w tym celu swoje urządzenia przenośne. To ogromy potencjał stosunkowo nowego i bardzo ważnego kanału dotarcia do klienta, który w Polsce pozostaje wciąż w dużym stopniu niewykorzystany.

- Niemal połowa Polaków posiada urządzenia mobilne i wykorzystuje te m.n do przeglądania internetu, a najaktywniejszą grupą korzystającą z funkcjonalności mobilnych urządzeń są ludzie w młodszych grupach wiekowych
- Ponad 30% internautów robiących zakupy w sieci wykorzystuje w tym celu urządzenia mobilne
- Dynamika wzrostu segmentu m-commerce szacowana jest aż na 113%.
- Tylko około 5% firm posiada strony w wersji mobilnej (wg m-commerce w praktyce, mGenerator, 2014)

Deklaracje zakupowe Polaków

Jeszcze dwa lata temu tylko 2% internautów deklarowało, że kupuje w sieci za pośrednictwem smartfonów lub tabletów, dziś do zakupów online przyznaje się już 24% wszystkich użytkowników sieci. Jak podaje raport, 29% posiadaczy urządzeń mobilnych deklaruje, że w roku 2015 zwiększy swoje wydatki poprzez zakupy mobilne. Jest to z pewnością przyszłościowy trend także zważywszy na fakt, że wśród najchętniej kupujących za pośrednictwem smartfona i tabletu są oczywiście najmłodsze grupy internautów.

M-commercowe aplikacje chętnie pobierane przez Polaków

O bardzo dużym wzroście popularności zakupów online świadczyć może choćby popyt na aplikacje zakupowe na urządzenia mobile. Według informacji, jakie na swojej oficjalnej stronie podaje największa porównywarka w Polsce, aplikacja na urządzenia mobilne Ceneo została pobrana do tej pory już przez ok. 1 mln użytkowników. Analogicznie, aplikacje mobilne Allegro na platformy iOS, Android i Windows Phone zostały pobrane już ponad 5 milionów razy.

Co za, a co przeciw m-commerce?

Za zakupami na urządzeniach przenośnych przemawia przede wszystkim wygoda: to najlepsze rozwiązanie dla osób młodych i nowoczesnych, które wiąże się z pewnym określonym trybem życia: aktywnością, mobilnością, otwartością na nowinki technologiczne, nastawieniem na czystą przyjemność z zakupów i wygodę. Co przemawia natomiast – zdaniem użytkowników – przeciw kupowaniu na urządzeniach mobilnych?

- Trudność w wypełnianiu formularzy
- Niewygodne strony i aplikacje
- Trudność w porównywaniu produktów i usług

Dlaczego warto zrobić dobrą wersję mobilną dla swojego sklepu?

Jeszcze jednym – ale bardzo ważnym argumentem, który wypływa z badań, a który przemawia za koniecznością posiadania sklepu w RWD jest fakt, że aż 30% kupujących zniechęca się do sklepów, w których trudno jest kupować za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Podsumowując, wersja sklepu dostosowana do urządzeń mobilnych to:

- Potężny kanał dotarcia do klientów, który będzie z czasem jeszcze bardziej zyskiwać na znaczeniu.
- Zwiększenie ruchu w sklepie dzięki aplikacjom mobilnym a przez to zwiększenie konwersji.
- Strona internetowa dostosowuje się automatycznie do urządzenia, na którym jest aktualnie wyświetlana – na ekranie monitora, na smartfonie, tablecie czy laptopie.
- Spójność wizerunkowa- klienci rozpoznają Twój sklep, niezależnie od tego z jakiego urządzenia korzysta.
- Lepsza widoczność w wyszukiwarce i lepsze pozycjonowanie ze względu na nowe wymogi Googla.