Sztuczki stosowane przez  merchandising w tak zwanym tradycyjnym handlu mają bardzo wymierny wpływ na zwiększenie sprzedaży w sklepach stacjonarnych, stąd znaczący rozwój tej gałęzi marketingu. A co internetowym przedsiębiorcom może przynieść tzw. e-merchandising? Jakimi możliwościami w kwestii odpowiedniej ekpozycji produktu dysponują sklepy internetowe?

Podstawy ekspozycji produktów w sklepie internetowym

Klient w sklepie internetowym, mówiąc kolokwialnie - "kupuje oczami": nie ma do dyspozycji wyszkolonego sprzedawcy lub kolorowego, zwracającego uwagę opakowania, z którego wyczytać może o wszystkich zaletach produktu. Nie może też niczego dotknąć ani obejrzeć. Zmieniają się więc zdecydowanie narzędzia, jakimi dysponują e-sprzedawcy, ale nie zmienia się najważniejsza ogólna zasada - produkt powinien być wyeksponowany w taki sposób, aby zachęcić klienta do kupna. Do najważniejszych zasad merchandisingu w sklepach internetowych zaliczyć więc należy:

  • Wysokiej jakości zdjęcia produktowe
  • Wyczerpujący i zrozumiały opis produktu: z uwględnieniem wszystkich cech, których nie widać na zdjęciu, a które mogą być ważne dla konsumenta
  • Tabele rozmiarów pozwalajace dopasować produkt do swoich potrzeb bez konieczności wcześniejszego obejrzenia

Optymalizacja ekpozycji oraz dostosowanie do zachowań klienta na stronie sklepu

Do praktyk merchandisignu w kanale offline, które powinny być inspiracją dla sprzedawców internetowych zaliczyć można przede wszystkim:

  • Zmuszenie klienta do obejrzenia możliwie jak największej liczby produktów
  • Wydłużenie obecności w sklepie

Oba cele w realizowane są poprzez odpowiednią konstrukcję sklepu oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów na jego stronach. Do tego wszystkiego dochodzi oczywiście także kwestia tzw. ścieżki klienta: mając na uwadze bardzo ważny fakt, że klient od momentu wejścia do sklepu, poprzez obejrzenie ofery do przycisku "kupuję i płacę" na ostatniej podstronie ścieżki zakupowej - przechodzi bardzo długą drogę, podczas której mnóstwo elementów ma wpływ na jego dycyzję zakupową.

A więc:

-  Już kilka pierwszych sekund przebywania na stronie sklepu decyduje o zostaniu i kontynuowaniu zakupów, badź o opuszczeniu sklepu: stąd decydująca rola strony głównej: musi ona przede wszystkim wyróżniać się, być atrakcyjna estetycznie oraz zawierać atrakcyjne produkty.

W sklepie RedCart znajduje się wiele funkcjonaności oraz narzędzi, ktore pozwalają na zastosowanie zasad e-merchandisignu:

Zgodnie z zasadami user experience - czyli sposobem zachowania się użytkowników na stronie sklepu internetowego - zaprojektowana została maska graficzna v4, która z jednej strony spełnia najnowsze wymagania Google oraz zawiera szereg innowacyjnych rozwiązań, majacych na celu zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Sprawdź możliwości MASKI GRAFICZNEJ V4

Sklep internetowy RedCart w masce graficznej v4 to:

  • Szybki podgląd na karcie produktowej: możliwość szybkiego przejrzenia interesujących produktów

Wystarczy kliknąć niewielką ikonkę pojawiającą się po najechaniu myszką na produkt, aby uzyskać dostęp do tzw. szybkiego podglądu produktu z najważniejszymi informacjami o nim. Jaki cel ma zastosowanie takiego właśnie rozwiązania? Badania nad zachowaniem klientów w sklepach internetowych dowodzą, że czas oraz ilość produktów do wyboru w sklepie odgrywają znaczącą rolę w podejmowaniu decyzji: zbyt duża ilość produktów w sklepie powoduje dezinformację i konieczność spędzania większej ilości czasu w sklepie, co utrudnia wybór.

  • Graficzna prezentacja opcji produktu

Żyjemy w epoce obrazkowej: obrazy przemawiają do naszej wyobraźni mocniej i szybciej niż słowa: dlatego z punku widzenia klienta w sklepie internetowym sprawdza się prezentacja opcji produktowych w graficznej formie, dzięki czemu może on szybko dokonać wyboru spośród dostępnego asortymentu.

  • Szybki podgląd koszyka

Koszyk w formie widgetu wysuwanego z prawej strony skepu pozwala na szybki podgląd produktów i przypomnienie, które produkty zostały wstępnie przeznaczone do kupienia. Zabieg ten służy przede wszystkim zwiększeniu wygody: pozwala to na m.in dalsze przeglądenie oferty i dobieranie produktów komplementarnych lub selekcję i zamianę na inny produkt.

  • Box "Polecamy Produkty"

Występuje w formie okna popup wyskakującego po dodaniu do koszyka konkretnego produktu - tak, aby zachęcić do kontynuowania zakupów w sklepie lub poniżej karty produktowej, w formie boxa "Polecamy".Z

  • Znacznie większe zdjęcia na karcie produktowej

Jednym z najważniejszych elementów e-merchandisignu są oczywiście wysokiej jakości zdjęcia produktów: nowa karta produktu opracowana na potrzeby maski v4 to nie tylko graficzna prezentacja opcji, ale dużo większe zdjęcia produktów, które mają za zadanie zachęcić klienta do zakupu.

  • Sprzedaż produktów komplementarych: crosseling

To obok prezentacji w karcie produktowej drugie, najważniejsze narzędzie e-merchandisignu: dzięki funkcji łączenie produktów w panelu administracyjnym sklepu, masz możliwość zaproponowania swoim klientom produktów pasujących lub podobnych, tak, aby zmaksymalizować sprzedaż.

  • Nowe boxy produktowe

Powołując się na publikację "E-commerce manager" to technik stosowanych przez e-merchandiserów zaliczyć można:

- Tworzenie unikalnych sytuacji zakupowych

- Grupowanie produktów w zestawy oraz kolekcje

Dostępna w grafice v4 nowa opcja konfigurowania boxów produktowych pozwala na dowolną kreację strony głównej sklepu lub łatwe skonstuowanie newslettera.

  • Właściwe rozmieszczenie towarów w sklepie

Podobnie jak w sklepach stacjonarnych, także w e-biznesie dużą rolę odgrywa odpowiednie rozmieszczenie produktów. Ważna jest nie tylko zaprojektowanie strony głównej, ale także nawigacja pozwalająca szybko i łatwo znaleźć interesujący pridukt, w czym pomóc mogą m.in filtry oraz preferencyjne pozycje na liście dla określonych produktów - pamiętajny więc o tym, aby odpowiednio wyesponować te produkty, na których sprzedaży zależy nam najbardziej.

  • Odpowiednie oznaczenie promocji

W sklepie RedCart dostępnych jest wiele narzędzi, które pozwalają wyeksponować produkty ze względu na obejmujące je promocje i oferty specjalne. Do funkcji takich zaliczyć można m.in markery zdjęć, za pomocą których można oznaczyć produkty objęte promocją, lub edytowalne boxy produktowe, do których dodać można asortyment z wyprzedaży lub nową kolekcję.