Polski rynek e-commerce zmienia się dynamicznie, dlatego z pewnością warto zapoznać się z rzetelnymi danymi o preferencjach konsumentów. Co kupujemy najczęściej w sklepach internetowych? Przedstawiamy kilka ciekawych danych na temat rynku internetowego w Polsce, które pochodzą ze zrealizowanego w pażdzierniku 2015 roku raportu TNS, Ceneo i Polskiej Izby Gospodarki Elektronicznej „E-zakupy 2015”.

Najpopularniejsze branże e-commerce

Najważniejszymi wnioskami, jakie płyną z raportu jest dalszy rozwój rynku e-commerce, który polega na coraz większej częstotliwości dokonywania zakupów w sieci przez Polaków oraz rosnące znaczenie marki sklepu opartej m.in. na jakości obsługi klienta. Dane z raportu oparte są m.in. na rankingu Zaufane Opinie Ceneo, będącym największym i najstarszym w Polsce programem badającym wiarygodność sklepów w sieci.

Co klienci kupują w sklepach internetowych?

Pierwsze zakupy w sieci. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ceneo, Polacy podczas swoich pierwszych zakupów w sieci zdecydowali się na asortyment z grupy:

  • Ubrania 13%,
  • Buty 7%,
  • Książki 7%,
  • Telefony 5%
  • Gry, komputery i sprzęt RTV/AGD, po 2%

PAMIĘTAJ:

„Internetowy koszyk zakupowy Polki i Polaka ma różną zawartość. Kobiety częściej niż mężczyźni kupują artykuły wyposażenia wnętrz, ubrania i dodatki oraz książki. Domeną mężczyzn są zakupy sprzętu AGD/RTV, telefonów, a także motoryzacja i komputery.”

A jakiego asortymentu w sklepach internetowych Polacy poszukują najczęściej?

Podobnie jak w ubiegłym roku (2014 zgodnie z datą wydania raportu) i dwa lata temu, internauci kupują przede wszystkim:

  • Sprzęt AGD/RTV 56%
  • Produkty wyposażenia wnętrz 53%

Popularne w sieci są również:

  • Ubrania 51%,
  • Telefony i akcesoria 51%;
  • Książki 49%,
  • Motoryzacja 40%
  • Komputery 40%
  • Hobby 38%
  • Dla dziecka 36%
  • Uroda 39%
  • Sport i rekreacja 39%
  • Zdrowie 32%
  • Biżuteria i zegarki 29%
  • Ogród 28%
  • Gry 23%
  • Budowa i remont 27%
  • Muzyka 22%
  • Artykuły spożywcze 19%

Co opłaca się kupować w sklepach internetowych?

Autorzy raportu zwracają uwagę, że atrakcyjna, często niższa niż w tradycyjnych kanałach cena, to wciąż najważniejszy powód, dla którego klienci sięgają do ofert sklepów internetowych. Co, zdaniem konsumentów  opłaca się kupować najbardziej, ze względu właśnie na atrakcyjną cenowo ofertę?

  • AGD/TRV 46%
  • Telefony 36%
  • Książki 31%
  • Komputery 29%
  • Moda 28%
  • Dom i wnętrze 24%
  • Motoryzacja 24%
  • Dla dziecka 22%
  • Uroda 17%
  • Sport i rekreacja 15%
  • Gry 13%
  • Budowa i remont 13%

Liczy się także marka sklepu: bezpieczeństwo zakupów i opinie o sklepie.

Zaraz po cenie (86% badanych) klienci sklepów internetowych nacisk kładą na wiarygodność sklepu i sprzedawcy (73%), koszt dostawy (69%), a w dalszej kolejności czas dostawy (45%) i warunki płatności (41%) oraz warunki zwrotu i reklamacji (39%)

WAŻNE:

Jak sprawdzamy wiarygodność sklepu?

W opinii klientów przepytanych w badaniu, najcenniejszym i najczęściej wykorzystywanym źródłem wiedzy o sklepie internetowym, są opinie i komentarze – sięga po nie 74% osób, które chce sprawdzić wiarygodność sklepu. Popularnością cieszą się także „recenzje” na niezależnych portalach - np. na porównywarkach cenowych lub forach.

PAMIĘTAJ:

„Tylko nieliczni respondenci (4%) deklarują, że w ogóle nie sprawdzają wiarygodności sklepów internetowych, w których rozważają dokonanie zakupu.”

Bardzo ważnym jest za to podkreślenie, że, jak piszą autorzy raportu „tylko nieliczni respondenci (4%) deklarują, że w ogóle nie sprawdzają wiarygodności sklepów internetowych, w których rozważają dokonanie zakupu.” Wyniki uzyskane w tym roku są podobne do ubiegłorocznych statystyk.

Jak założyć sklep internetowy?

Zobacz możliwości sprzedaży wielokanalowej w sklepie RedCart