Jest wiele badań dotyczących tego, po jakie produkty w sieci najchętniej sięgają Polacy oraz na ile pieniędzy są w stanie wydać na zakup asortymentu z konkretnej kategorii. Właściciele sklepów sklepów internetowych starają się robić wszystko, aby jak najlepiej trafić ze swoją ofertą w określony target – czy są jednak świadomi tego, w jaki sposób sprzedaż w ich sklepach jest zdeterminowana przez płeć? Nikogo chyba nie zdziwi, że kobiety i mężczyźni szukają w sklepach nieco innych produktów, jednak wyniki badań w stosunku do niektórych grup asortymentu mogą okazać się zaskakujące. Okazuje się także, że przedstawiciele obu grup mają inne zwyczaje zakupowe. W przypadku mężczyzn na przykład, zwykle największą rolę odgrywa atrakcyjna cena oraz oszczędność czasu, kobiety natomiast czerpią przyjemność z przeglądania ofert, chętniej spędzając czas w sklepach internetowych.

Mężczyźni i kobiety na zakupach w sieci: najpopularniejsze kategorie produktowe ze względu na płeć.

Zgodnie z raportem firmy Gemius „E-commerce w Polsce 2015” co drugi użytkownik sieci dokonuje zakupów za pośrednictwem internetu. Jak wygląda natomiast zainteresowanie poszczególnymi grupami asortymentu ze względu na płeć? Nikogo raczej nie zdziwi, że mężczyźni częściej niż kobiety poszukują np. akcesoriów komputerowych, jednak deklarowane zainteresowanie przedstawicieli poszczególnych grup może okazać się dość zaskakujące.

Przypomnijmy, że najchętniej kupowane produkty w sieci to, bez względu na wiek to:

  • Odzież, akcesoria i dodatki (deklaracja 73% badanych)
  • Książki, płyty i filmy (67%)
  • Sprzęt RTV i AGD (57%)

Inaczej natomiast rozkłada się zainteresowanie poszczególnymi grupami produktów ze względu na płeć. Mężczyźni, częściej niż kobiety sięgają po:

  • sprzęt RTV / AGD (66% w stosunku do 48% kobiet)
  • sprzęt komputerowy (67% w stosunku do 38%)
  • telefony, smartfony, tablety i akcesoria (59% w stosunku do 43%)
  • odzież sportową (51% w stosunku do 45%)
  • gry komputerowe (48% w stosunku do 31%)
  • samochody i części samochodowe (51% w stosunku do 28%)

Niewielka przewaga na rzecz kobiet występuje w kategoriach takich jak odzież dodatki i akcesoria, których poszukuje 79% badanych kobiet i 66% mężczyzn, w kategorii książki płyty i filmy (69% i 66%), obuwie (56% i 48%), czy bilety do kina i teatru (52% i 46%).

PAMIĘTAJ:

Budując ofertę w swoim sklepie warto pamiętać o odmiennych preferencjach klientów ze względu na płeć odnoszących się do poszukiwanego asortymentu oraz odmiennych oczekiwaniach w stosunku do sklepu internetowego.

Co może wydawać się nieco zaskakujące, asortyment z kategorii artykuły dziecięce i zabawki, cieszy się bardzo podobnych poziomem zainteresowania zarówno wśród kobiet (48%), jak i mężczyzn (41%).

Kobiety na zakupach internetowych.

Przytoczone w powyższych akapitach dane wzbogacić należy o kategorie produktowe wyjątkowo chętnie wybierane przez kobiety. Jak już zostało to wspomniane, produkty takie jak odzież, obuwie i akcesoria cieszą się sporym zainteresowaniem wśród obu grup, na podobnym poziomie. Natomiast które z kategorii uznać można za typowo kobiecą domenę? Zgodnie z deklaracjami:

  • 56% kobiet poszukuje w sieci kosmetyków i perfum (w stosunku do 39% mężczyzn)
  • mebli i akcesoriów wystroju wnętrz (42% w stosunku do 30%)
  • biżuterii (45% w stosunku do 22%)
  • produktów farmaceutycznych (38% w stosunku do 20%)
  • produktów spożywczych (28% w stosunku do 18%)

Kobiety i mężczyźni: wydatki w sieci.

Zgodnie z deklaracjami w badaniu, mężczyźni przeznaczają na zakupy w sieci średnio:

  • 129 zł na zakupy z grupy RTV/AGD (w ciągu sześciu miesięcy)
  • na drugim miejscu znalazły się telefony, smartfony i tablety (średnio 113 zł)
  • z kolei w skali miesięcznej najwięcej pieniędzy wydają na obuwie (średnio 81 zł)

Natomiast najpopularniejsze kategorie produktowe dla kobiet to odzież i obuwie, co przekłada się na wydatki w sieci. Kobiety w sklepach internetowych wydają w skali miesiąca na: (według danych z 2015 roku):

  • odzież, dodatki i akcesoria: średnio 86 zł
  • buty: około 84 zł
  • bilety do kina i teatru: 44 zł

WAŻNE:

W niektórych kategoriach produktowych obserwuje się znaczną różnicę zainteresowania ze względu na płeć. Natomiast asortyment, po który mężczyźni i kobiety sięgają równie często to m.in. odzież, obuwie, książki płyty i filmy oraz artykuły dziecięce.

Plany zakupowe w przyszłości.

Dla właścicieli sklepów wyjątkowo ciekawe powinni być natomiast to, że ponad jedna czwarta ankietowanych mężczyzn (28%) deklaruje zwiększenie wydatków na e-zakupy w przyszłym roku. Generalnie, mężczyźni częściej niż kobiety zgłaszają chęć zwiększenia wydatków w poszczególnych grupach asortymentu, a największy wzrost zanotowano w branżach takich jak: samochody i części samochodowe telefony, smartfony, tablety i akcesoria oraz sprzęt komputerowy.

Zobacz najpopularniejsze branże w e-commerce