Strona główna Blog Marketing i promocja

Program partnerski w e-commerce: jak go rozwijać?

Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja

Do czego służy sieć afiliacyjna i w jaki sposób przełoży się na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym? Zapraszamy na gościnny wpis jednego z Partnerów RedCart, sieci partnerskiej WebePartners.

program partnerski

Do czego służy sieć afiliacyjna i w jaki sposób tzw. marketing afiliacyjny przełoży się na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym? Zapraszamy na gościnny wpis jednego z Partnerów RedCart, sieci partnerskiej WebePartners.

Program partnerski w e-commerce: jak go rozwijać?

Czy słyszałeś o afiliacji? Prędzej czy później natkniesz się na informacje o prowadzeniu programów partnerskich przez sklepy internetowe. Zastanowisz się wtedy czy jest to forma reklamy, która sprawdzi się w przypadku Twojego biznesu. Sprawdź, jak prowadzić program partnerski, aby zwiększyć sieć dystrybucji i odnotować większą sprzedaż.

PAMIĘTAJ:

„Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt, poza nami nie wie, co robimy” – Stuart Henderson.

Tylko skąd mieć pewność, że reklama sprzedaje? Tradycyjnie inwestujemy budżet w kampanie, a rezultaty mierzymy na samym końcu. W niektórych rodzajach reklamy mamy możliwość optymalizacji w trakcie jej trwania. Mimo wszystko na początku wykładamy środki finansowe. I nie jesteśmy pewni czy się zwrócą z nawiązką. A gdyby tak odwrócić kolejność?

Kampania afiliacyjna w modelu CPS rozliczana jest za efekty sprzedaży. Oznacza to, że płacisz wydawcom ustaloną wcześniej prowizję od sprzedaży, czyli wynagradzasz ich wyłącznie, gdy osiągną interesujący Cię efekt. Przyjrzyjmy się na chwilę mechanizmom afiliacji. Pozornie wydają się skomplikowane, ale zauważysz, że sprawa jest bardzo prosta.

webepartners

Kampania afiliacyjna – liczą się efekty.

Afiliacja lub inaczej marketing afiliacyjny polega na tym, że internauci promują na swoich powierzchniach reklamowych produkty ze sklepów internetowych lub usługi. Wynagradzani są za efekty kampanii. Najłatwiej wyjaśnić to na przykładzie.

Sklep oferujący artykuły do wystroju wnętrz uruchamia swój program partnerski. Ola prowadzi portal wnętrzarski i chce zarobić na nim sprzedając fototapety. Dołącza więc do programu partnerskiego owego sklepu, pobiera gotowe narzędzia reklamowe (np. linki partnerskie, widżety, kody rabatowe) i umieszcza je w swoim serwisie oraz innych kanałach marketingowych, tj. fanpage czy newsletter.

Na końcu każdej kreacji reklamowej jest link partnerski, dzięki któremu wiadomo, od kogo pochodzi sprzedaż. Każdy, kto wejdzie przez link na stronę sklepu i dokona zakupu, jest klientem poleconym przez Olę, za którego otrzyma ona prowizję od sprzedaży, np. 7% od wartości zakupów (model CPS, czyli Cost Per Sale) lub za wypełnienie formularza czy rejestrację (model CPL, czyli Cost Per Lead).

Czym zajmuje się sieć afiliacyjna?

Sieć afiliacyjna jest łącznikiem między wydawcą (naszą Olą) i reklamodawcą (sklepem online). Udostępnia swój system śledzenia statystyk sprzedaży i narzędzia do przygotowywania kreacji reklamowych. Czuwa nad przebiegiem kampanii, rozsyła informacje, podpowiada dobre praktyki, zajmuje się też wszelkimi formalnościami.

webepartners

Tak w dużym skrócie działa afiliacja – wydawcy monetyzują swoją stronę, a Ty jako reklamodawca zwiększasz sprzedaż, promując się na stronach tematycznie związanych ze swoją ofertą. To prawdziwie partnerski układ.

Program partnerski – jak go prowadzić, aby więcej sprzedawać?

Aby ten efektywnościowy model współpracy zadziałał, twój sklep internetowy potrzebuje spełnić kilka warunków. I nie ma tutaj znaczenia czy masz już rozpoznawalną markę czy prowadzisz od niedawna niewielki sklep. Reguły dla wszystkich są takie same. Z technicznego punktu widzenia, aby dołączyć do sieci afiliacyjnej, wystarczy koszyk zakupowy i płatność online. Za to patrząc pod kątem merytorycznym – sukces zależy od systematyczności i uwzględniania potrzeb afiliantów.

WAŻNE:

Opanuj 6 poniższych punktów, a zobaczysz, jak Twój program partnerski systematycznie się rozwinie.

Opanuj 5 poniższych punktów, a zobaczysz, jak Twój program partnerski systematycznie się rozwinie.

1. Ustalaj atrakcyjne prowizje.

Model CPS opiera się na prowizji od sprzedaży, dlatego ustal kwotę, która uwzględni Twój budżet, marżę produktów, a także zmotywuje wydawców. Pozorna chęć oszczędności zrazi wydawców do uczestnictwa w programie partnerskim. Poza tym zawsze lepiej jest podwyższyć prowizję w trakcie kampanii afiliacyjnej niż ją obniżać.

2. Dostarczaj na czas materiały reklamowe.

Sieć afiliacyjna przekazuje wydawcom materiały od sklepów internetowych. Dzięki temu zyskujesz na czasie. Jednak często to od Ciebie zależy kiedy dotrą do zainteresowanych. Gdy planujesz rozdać kupony rabatowe, zrób to odpowiednio wcześniej. Nie czekaj z akcją promowaną na walentynki do 14 lutego. Planujesz mailing? Powiadom 3-4 dni wcześniej pracowników sieci. Wydawcy również potrzebują czasu, aby zaplanować promocję na swoich stronach.

3. Nagradzaj zaangażowanych wydawców.

Sukces w afiliacji polega m.in. na umiejętnej motywacji wydawców. Najlepiej sprawdza się podwyższenie prowizji i ekskluzywne kody rabatowe na wyłączność. Sprawdź, kto najwięcej sprzedaje lub zanim wydawcy zaczną aktywnie działać, wybierz kilku strategicznych i przekaż im unikatowe rabaty. Bądź pewien, że Twoi „wirtualni sprzedawcy” docenią ten gest i zaangażują się w rozwój programu.

4. Urozmaicaj prowadzone kampanie.

Pomyśl, jak zaplanować promocje, aby się nie powtarzały. Przygotuj kreacje reklamowe w najczęściej wykorzystywanych rozmiarach. Zadbaj o to, aby treść reklam korespondowała ze stroną docelową. Uwzględniaj specjalne okazje i wydarzenia do działań kontekstowych. Daj wydawcom możliwość korzystania z różnorodnych narzędzi, tj. pliki XML, katalogi produktów, linki partnerskie czy widżety.

5. Dbaj o systematyczne rozliczenia.

Najlepszy program partnerski przestanie sprzedawać, jeśli pominiesz ten punkt. Zaufanie wydawców skutecznie nadwyręża zwłoka w płatnościach. Tracą zainteresowanie programem i w przyszłości do niego nie dołączą, a także będą odradzać to innym. Szkoda bezpowrotnie zaprzepaścić szansę na większą sprzedaż. Dlatego sprawdzaj powiadomienia z sieci. Wtedy nie przeoczysz informacji o wystawionej fakturze.

6. Prowadź walidację na jasnych zasadach.

Wydawcy dokładają starań, aby zwiększać sprzedaż dla sklepów. Kiedy widzą efekty, a ich uczciwie wygenerowane transakcje mimo wszystko zostają odrzucone, zniechęcają się do współpracy. I tym sposobem inwestycja czasu i wysiłków, kończy się niemiłą niespodzianką. Dlatego jasno przedstaw zasady walidacji, argumentuj każdą odrzuconą konwersję. Oczywiście zdarzają się nieetyczne zagrania wydawców (łatwiej o nie w kampaniach CPL niż CPS) i takie z czystym sumieniem należy odrzucać.

webepartners

Podsumowanie

Idealna kampania afiliacyjna opiera się na partnerskich zasadach i regularnej komunikacji. Ale pamiętaj też o podstawowych kwestiach, tj. użyteczność sklepu, jasna ścieżka zakupu czy zwiększanie ruchu na stronie przez inne działania, np. content marketing. Z tą świadomością sprawniej rozpoczniesz długofalowy proces, jakim jest własny program partnerski. Wówczas ani branża, ani rozmiar sklepu nie mają znaczenia.

WAŻNE:

Platforma RedCart posiada wbudowaną integrację z siecią webePartners.

Co zrobić, aby podłączyć swój sklep do sieci webePartners?

  • W panelu administracyjnym przejdź do zakładki „ustawienia”,
  • Wybierz z menu „ustawienia podstawowe”,
  • Przejdź do modułu „statystyki wewnętrzne”,
  • Wybierz z listy identyfikator mid w systemie webePartners,
  • 5. Wpisz swoje dane autoryzacyjne.

Autorem artykułu jest webePartners.pl – sieć marketingu afiliacyjnego dla e-commerce, która pomaga sklepom internetowym rozliczać się za efekty sprzedaży, a internautom zarabiać na promowaniu produktów i usług. WebePartners oferuje współpracę z liderami opinii oraz dotarcie do wąskich grup docelowych dzięki różnorodnej sieci 10 tys. wydawców (m.in. porównywarki cenowe, blogerzy, serwisy tematyczne, właściciele baz mailingowych). Sieć specjalizuje się w programach partnerskich rozliczanych w modelu CPS i CPL, czyli opłaca się tylko efekty reklamy, a nie samą jej emisję.

Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja