co sprzedawać w internecie

Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Co sprzedawać w sklepie internetowym? Jakie branże i produkty cieszą się największą popularnością wśród klientów sklepów internetowych? Na podstawie badań ekspertów z firmy Sociomantic Labs szacuje się, że wartość polskiego rynku e-commerce osiągnie w roku 2016 wartość 35 mld złotych. Prognozy obejmują także podwojenie tej kwoty w ciągu najbliższych pięciu lat, a także wzrost liczby sklepów o 7%. Polski e-commerce ma się świetnie i rozwija wciąż w bardzo szybkim tempie, jednak wciąż jednym z najważniejszych dylematów początkujących sprzedawców internetowych pozostaje pytanie o to, co w danym momencie sprzedaje się w sieci najlepiej. Dlatego z pewnością warto zapoznać się z najnowszymi badaniami i trendami dotyczącymi asortymentu popularnego w internecie oraz przyjrzeć się branżom najlepiej rokujących na przyszłość.

Najpopularniejsze branże i produkty w sprzedaży internetowej.

W raporcie firmy Gemius opracowanym na podstawie badań zachowań konsumenckich można zapoznać się z najpopularniejszymi i najczęściej poszukiwanymi kategoriami asortymentu w sieci oraz ze średnimi wydatkami w sklepach internetowych, jakie deklarują respondenci w stosunku do poszczególnych grup produktowych.

Najczęściej poszukiwane i wybierane kategorie asortymentowe to (na podstawie deklaracji klientów sklepów internetowych w badaniu Gemius) to:

  • Odzież, dodatki i akcesoria: 72%,
  • Książki, płyty, filmy: 68%,
  • Telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM: 56%,
  • Sprzęt RTV/AGD: 55%,
  • Bilety do kina / teatru: 54%,
  • Kosmetyki / perfumy: 51%
  • Obuwie: 49%
  • Sprzęt komputerowy: 48%,
  • Odzież sportowa: 46%,
  • Podróżne, rezerwacja: 42%
  • Artykuły dziecięce, zabawki: 41%,
  • Samochody i części samochodowe: 39%,
  • Gry komputerowe: 38%,
  • Meble i wystrój wnętrz: 37%,
  • Multimedia (aplikacje, e-booki itp.): 35%,
  • Biżuteria: 35%,
  • Oprogramowanie komputerowe: 33%,
  • Produkty farmaceutyczne: 31%,
  • Produkty spożywcze: 23%,
  • Materiały budowlane i wykończeniowe: 19%

Wydatki na zakupy w sieci.

Jak natomiast kształtują się wydatki klientów sklepów internetowych w podziale na poszczególne branże? Na podstawie deklaracji respondentów biorących udział w badaniu Gemius wyliczone zostały średnie wydatki na najważniejsze kategorie produktowe, z których wynika, że klienci sklepów wydają:

  • Średnio 83 zł miesięcznie na odzież, akcesoria i dodatki,
  • Średnio 77 zł miesięcznie na obuwie,
  • Średnio 37 zł miesięcznie na książki, płyty, filmy,
  • Średnio 98 zł na sześć miesięcy sprzęt RTV / AGD,
  • Średnio 36 zł miesięcznie bilety do kina / teatru,
  • Średnio 90 zł na sześć miesięcy, urządzenia mobilne.

Na jakie branże postawić w przyszłości?

Jak wynika z badania, zdecydowanie najpopularniejszą kategorią asortymentową w sieci jest odzież i akcesoria, jednocześnie jednak największy odsetek istniejących na rynku sklepów oferuje ten właśnie asortyment. Oznacza to duży potencjał, ale także sporą konkurencję i konieczność postawienia silnego akcentu na marketing zwłaszcza w pierwszych miesiącach działalności. Jednak internet to doskonałe narzędzie do sprzedaży grup asortymentowych, nie tylko z tzw. czołówki, ale także z niszowych, wąskich branż zorientowanych na zaspokojenie ściśle określonych potrzeb.

  • W punkt z ofertą w określone potrzeby.

Na szczęście sieć oferuje z jednej strony bogatą i nowoczesną paletę narzędzi marketingowych, pozwalających dotrzeć z ofertą do ściśle wyselekcjonowanej grupy targetowej. Brak ograniczeń w prowadzeniu sprzedaży jakie wiążą się z kanałami stacjonarnymi otwiera nowe możliwości: posiadając sklep internetowy można sprzedawać klientom w całej Polsce, a także wysyłać paczki za granicę. E-commerce sprawdza się doskonale w dystrybucji niszowego, oryginalnego lub skierowanego na zaspokojenie określonych potrzeb asortymentu.

Sklep internetowy oraz narzędzia marketingowe, jakie oferuje pozwala dotrzeć z ofertą do wyselekcjonowanej grupy klientów, a także nie ogranicza pod względem logistycznym jak w przypadku prowadzenia tradycyjnej sprzedaży stacjonarnej. W sieci doskonale sprzedają się więc m.in. :

  • Dobra luksusowe,
  • Artykuły erotyczne,
  • Handmade: rękodzieło,
  • Specjalistyczne urządzenia i sprzęt,
  • Kosmetyki naturalne,
  • Zdrowa żywność.

Najszybciej rozwijające się branże w e-commerce.

Na jakie branże postawić w przyszłości? Na podstawie badań młodego jeszcze, rynku e-commerce można wyszczególnić grupy produktowe, które zanotowały wzrost sprzedaży na przestrzeni ostatnich kilku lat. W badaniu Gemius należy zwrócić szczególną uwagę na te grupy asortymentowe, przy których deklarowany zamiar kupna w przyszłości przewyższa obecne deklaracje zakupowe – co oznacza, że klienci mają zamiar wydać więcej na dane produkty w następnym roku. Taką kategorią jest zwłaszcza żywność, której sprzedaż, na podstawie wielu rynkowych prognoz będzie systematycznie rosła w sieci.

Na podstawie badania trendów 5 - letnich (badanie Gemius 2014) oraz badań Payu do najszybciej rozwijających się branż w sprzedaży internetowej należą:

  • Żywność

Wspomniana już żywność, której respondenci, na podstawie deklaracji mają zamiar kupować coraz więcej. Ma na to wpływ zarówno rozwój całego e-commerce, jak i trendy wskazujące na rosnącą popularność zdrowego trybu życia i zdrowej żywności. Według portalspozywczy.pl, wartość rynku żywności w sieci w Polsce wynosi już ponad 500 mln złotych, a do 2018 roku ma się podwoić.

  • Perfumy i kosmetyki

Z badania Gemius (2014) wynika, że sprzedaż w sieci perfum i kosmetyków wzrosła na przestrzeni lat 2009 – 2014 aż pięciokrotnie, co czyni z tej właśnie grupy asortymentowej jedną z najszybciej rozwijających się.

  • Karmy i akcesoria dla zwierząt

Dość szokujący może okazać się fakt, że Polacy wydają więcej na żywność i artykuły dla swoich pupili niż na produkty dla niemowląt. Dbamy o swoje zwierzęta domowe, a oferta rynkowa obejmuje nie tylko karmę, ale wszelkiego rodzaju akcesoria, takie smycze, legowiska, zabawki, ubranka. Szeroki wybór i wygoda kupowania w sieci produktów, które ciężko dostać w osiedlowym sklepiku sprawia, że sprzedaż akcesoriów dla zwierząt doskonale sprawdza się w sieci. Według Payu wydatki Polaków na zwierzęta także systematycznie rosną – średnio o niemal 10 proc. co 12 miesięcy. Dziś na karmę i akcesoria zwierzęce przeznaczmy już ponad 2 mld złotych rocznie, z tego coraz więcej w internecie.

  • Produkty dla dzieci i zabawki

Jest to druga z rzędu kategoria asortymentowa, która na podstawie badania Gemius zanotowała największy wzrost sprzedaży w trendach pięcioletnich, bo o ok. 230%. Sklep internetowe oferują nie tylko ubranka i zabawki, które można znaleźć w stacjonarnych marketach, ale wyroby spełniające najwyższe normy bezpieczeństwa lub oryginalne akcesoria handmade.

  • Motoryzacja

Także należy do dynamicznie rozwijających się branż, które zyskują na popularności – jak podaje Gemius do sklepów z różnego rodzaju akcesoriami samochodowymi sięga regularnie 3% wszystkich internautów. Najlepsze wyniki sklepy motoryzacyjne osiągają, co jest dosyć zrozumiałe w miesiącach kwiecień i październik. Większą popularnością tego typu sklepy cieszą się wśród mężczyzn, niż wśród kobiet.

Zobacz, jak założyć sklep internetowy