dropshipping marketing sklep internetowy redcart

Zachęcony niską barierą wejścia i ogromnym potencjałem sektora e-commerce, zakładasz sklep internetowy. Masz już integrację z dostawcą i wynegocjowane atrakcyjne warunki. Co zrobić, by zacząć zarabiać? Trzeba postawić na marketing! W tym artykule wyjaśnimy, dlaczego jest on tak ważny i jak się za niego zabrać.

Dobry marketing to szansa na sukces

Na początku trzeba zdać sobie sprawę z tego, że ze względu na wspomnianą już powyżej atrakcyjność sektora e-commerce, konkurencja jest ogromna. Sprzedawcy internetowi często walczą cenami, a tutaj większe możliwości mają sklepy o ugruntowanej pozycji, które dzięki dużemu wolumenowi sprzedaży mogą negocjować atrakcyjne rabaty z dostawcami. Często nawet pomijają pośrednika w postaci hurtowni i kupują bezpośrednio u producenta! Z tego powodu, dla młodego sklepu konkurowanie z takimi sklepami pod względem cenowym może być po prostu nieopłacalne. Co więcej, znane sklepy mają też wyrobioną markę. Jest to szczególnie istotne, ponieważ zakupy wiążą się z pewną dozą niepewności, przez co klienci chętniej wybierają sklepy, które zdążyli już sprawdzić i obdarzyć zaufaniem.

Sposobem na pokonanie tej przeszkody jest marketing! Aby był skuteczny, trzeba opracować strategię i sukcesywnie ją realizować. Niestety, w większości przypadków związane jest to z dużymi nakładami finansowymi oraz czasowymi. Trudno bowiem oczekiwać, że zupełnie nowy sklep będzie cieszył się większym zaufaniem niż sklepy budujące reputację latami. Mimo to, zbudowanie pozycji na rynku zaczynając od zera jest możliwe, jeżeli uwzględni się aspekty opisane poniżej.

Szerokie spojrzenie na pozycjonowanie

W tym artykule omówimy dwa cele, które stara się zrealizować marketing internetowy – budowanie widoczności w wyszukiwarce oraz budowanie marki. Jeśli chodzi o to pierwsze, dobre pozycje w wyszukiwarce sklep może uzyskać dzięki efektywnemu pozycjonowaniu. Tutaj z kolei pojawia się pytanie – czy chcesz walczyć o to, by Twój sklep pojawiał się jako jeden z pierwszych na najbardziej ogólne frazy (czyli chociażby w przypadku sklepu komputerowego np. „komputery”), czy może budować ruch w oparciu o dużą ilość precyzyjnych zapytań?

Może się wydawać, że to pierwsze podejście daje największą szansę na dotarcie do dużej ilości klientów. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że najbardziej ogólne słowa kluczowe są wyjątkowo konkurencyjne i próby zdobycia dobrej pozycji na nie są kosztowne, a i nierzadko również po prostu nieefektywne. Alternatywą jest wykorzystujące nieograniczoną ilość słów kluczowych pozycjonowanie szerokie. Jest to strategia bardzo dobrze dostosowana do specyfiki e-commerce.

Wynika to z jednej strony z ogromnej ilości podstron zawartych w witrynie sklepu, z drugiej zaś z nawyków internetowego klienta. Weźmy przykład sklepu internetowego sprzedającego urządzenia biurowe. Która wizyta jest dla niego bardziej wartościowa: ta z zapytania „drukarki” czy zapytania zawierającego nazwę konkretnego produktu? Ta pierwsza pochodzi od osoby, która dopiero zaczyna planować zakup, druga zaś od klienta gotowego do dokonania zakupu. Pozycjonowanie na bardziej szczegółowe frazy skutkuje ruchem najbardziej wartościowym, bo charakteryzującym się wysokim współczynnikiem konwersji.

Pozycjonowanie szerokie to przede wszystkim rozbudowa unikalnej treści, takiej jak opisy kategorii i produktów oraz poradniki i notki blogowe.

Dzięki niej strona staje się widoczna na coraz większą ilość kluczowych i zyskuje zaufanie wyszukiwarki jako witryna o stale rosnącej zawartości unikalnej treści. Potencjał jest wręcz nieograniczony!

Za rozbudową treści musi stać strategia. Powinna ona brać pod uwagę rozwój algorytmów wyszukiwarki, który powinien być poddawany wnikliwej analizie. Jako przykład możemy podać firmę NPROFIT, której cechą charakterystyczną jest prowadzenie rozległych badań z zastosowaniem metody naukowej. Wypracowane w ten sposób rozwiązania przynoszą długofalowe korzyści klientom.

Kampania na wielu frontach

Obranie właściwej strategii pozycjonowania to jednak nie wszystko. Budowanie widoczności witryny w wyszukiwarce powinno bowiem stanowić podstawę dla całego zestawu działań marketingowych. Firmy z sektora e-commerce mogą w tym zakresie wykorzystać cały wachlarz kanałów, wśród których należy wymienić:

1) Porównywarki

2) Google Adwords

3) Remarketing

4) Google Merchant

5) Pozycjonowanie

6) Mailing/Newsletter

7) Allegro

8) Facebook

9) Content Marketing/PR

10) Youtube

11) Marketing szeptany

12) Bezpośrednia reklama na stronach internetowych

13) Programy partnerskie

14) Reklama intertext

15) Marketing Automation

Wykorzystanie potencjału różnorodnych kanałów marketingowych jest w tej branży koniecznością. Najważniejszą osiągniętą w ten sposób korzyścią jest efekt synergii. Sprawia on, iż każdy z zastosowanych kanałów jest nie tylko źródłem konwersji samym w sobie, ale i zwiększa efektywność pozostałych.

Przedstawmy to na przykładzie hipotetycznej ścieżki sprzedażowej klienta. Może zdarzyć się, że trafi na naszą ofertę poprzez wyniki wyszukiwania, a następnie porówna ją z konkurencją za pośrednictwem porównywarki cen. Potem z kolei może dokonać zakupu w naszym sklepie klikając w reklamę AdWords. W ten sposób różne kanały marketingowe wspierają się nawzajem i dają możliwość zawalczenia o klienta na wielu etapach ścieżki zakupowej.

Stwórz sklep, w którym sam chciałbyś kupować

Wspomnieliśmy już powyżej, że klienci bardzo chętnie korzystają z porównywarek cen. Jak zatrzymać ich przy sobie, gdy kuszą ich dziesiątki atrakcyjnych cenowo ofert? Należy zachęcać ich nie ceną, ale marką.

Owszem, nie brakuje klientów z zasady wybierających najtańszą ofertę, ale jest też wielu, dla których ważniejszy jest komfort psychiczny. Taki klient chce być pewny, że obsługa klienta pomoże mu w przypadku opóźnienia dostawy czy niezgodności produktu z opisem. Jeżeli zatem skorzysta z Twojej oferty i stwierdzi, że dobrze się nim „zaopiekowałeś”, chętnie do ciebie wróci i zostawi pozytywną opinię o twoim sklepie. W ten twój biznes zyska opinię godnego zaufania.

Klienta warto zachęcić do ponownej wizyty również poprzez wykorzystanie kuponów rabatowych lub indywidualizowanych listów z podziękowaniem za zakup. W ten sposób możesz nie tylko zaprezentować mu korzyści z wielokrotnego kupowania w twoim sklepie, ale i sprawić że poczuje się wyróżniony. W ten sposób buduje się przywiązanie klientów do sklepu.

Musisz pamiętać, że to na powracających klientach w e-commerce tak naprawdę będziesz zarabiać! Wynika to z faktu, iż w warunkach zaciętej konkurencji koszt pozyskania nowego klienta często przekracza uzyskaną na nim marżę. Firmy z sektora e-commerce, które odniosły sukces doskonale to rozumieją, dlatego warto pójść za ich przykładem.

Siła marki a koszty marketingu

Mówiąc o kosztach internetowego marketingu, trzeba koniecznie omówić ich relację z siłą marki. Klienci z zasady czują się bezpieczniej wybierając znaną markę niż anonimowy sklep. Gdy stworzysz silną markę, coraz większa ilość klientów będzie skłonna wybrać Twój sklep. Dzięki temu przy tym samym budżecie na marketing, koszt konwersji zdecydowanie się zmniejszy. Z czasem więc każda złotówka wydana na marketing będzie generowała coraz większy zwrot. Ze wzrostem obrotów będziesz mógł również negocjować ceny hurtowe produktów, co zwiększy konkurencyjność Twojej oferty. Skoro udało się to już wielu firmom, to dlaczego nie Tobie?