Dropshipping jest coraz powszechniejszym modelem logistycznym w sprzedaży internetowej. Jeśli kiedykolwiek zamówiliście towar u polskiego sprzedawcy i dostaliście przesyłkę z towarem np. z Chin, to był to właśnie dropshipping. Dropshipping opiera się najprościej mówiąc na sprzedaży przez jedną osobę (e-sklep), a pakowaniu i wysyłce towaru przez drugą (dostawcę - hurtownię albo producenta). 

dropshipping sklep internetowy redcart

Czym jest dropshipping?

W uproszczeniu dropshipping polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru do klienta z e-sklepu na dostawcę. Sklep internetowy w dropshipping zatowarowuje się tylko wirtualnie, co jest możliwe m.in. dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym - integracji sklepu internetowego z hurtownią. Dropshipping eliminuje konieczność wynajmowania i prowadzenia magazynu, zajmowania się realizacją zamówień, a także ryzyko pozostania z niesprzedanym towarem. Sprzedaż w dropshipping polega głównie na promowaniu sklepu i produktów i docieraniu do klientów. Dropshipping można prowadzić zarówno na serwisach aukcyjnych, w sklepie internetowym czy jakiejkolwiek platformie sprzedażowej która funkcjonuje w Internecie.

Jak działa dropshipping?

Produkty hurtowni sprzedajesz dzięki integracji z dostawcą. Za sprzedane produkty płacisz hurtowni jak już je sprzedasz swojemu klientowi. Produkty do klienta wysyła za Ciebie hurtownia. Integracją z hurtownią nazywamy automatyczne zamieszczenie produktów hurtowni do e-sklepu razem z ich opisami, zdjęciami, cenami. Dropshipping eliminuje więc konieczność wynajmowania i prowadzenia magazynu, zajmowania się realizacją zamówień, przyjmowaniem zwrotów i reklamacji.

Czym wyróżnia się dropshipping?

Nie ma tutaj ryzyka pozostania z niesprzedanym towarem. Możesz skupić się na promowaniu sklepu i zaangażować się w 100% w sprzedaż produktów. Taki e-sklep bez wysyłania towaru można prowadzić z domu lub jakiegokolwiek innego miejsca na świecie. Dropshipping to bardzo wygodny sposób prowadzenia sklepu internetowego. Jego podstawową zaletą jest niski koszt prowadzenia sklepu, krótki czas uruchomienia oraz mniej obowiązków dla sprzedawcy.

Dropshipping – modele sprzedaży

Dropshipping w sklepie internetowym można wdrożyć w dwóch modelach:

- sprzedawać we własnym imieniu i na własny rachunek,

- zostać pośrednikiem w sprzedaży.

W dropshippingu sprzedaż we własnym imieniu polega na tym, że klient zawiera umowę sprzedaży bezpośrednio z Tobą - sprzedawcą w sklepie. W tej sytuacji to Ty jesteś sprzedawcą, wystawiasz klientowi fakturę sprzedażową i to na Tobie ciążą wszystkie obowiązki sprzedawcy, przykładowo: kwestie informacyjne, prawo odstąpienia od umowy, reklamacje. Niekiedy jednak dostawca w dropshippingu przyjmuje na siebie obsługę zwrotów i reklamacji  - jednakże nawet w tym wypadku zmieni się jedynie miejsce składania reklamacji oraz zwrotów, a nie podmiot ponoszący odpowiedzialność. Względem klienta końcowego nadal odpowiedzialność ponosi sklep internetowy.

Sklep internetowy może też występować w roli pośrednika, ale nie oznacza to, że nie ponosi żadnych obowiązków. Jednym z ważniejszych jest m.in. jasne i klarowne poinformowanie klienta z kim zawiera umowę kupna sprzedaży. W pośrednictwie sprzedaży jedynie pośredniczysz w zawarciu umowy pomiędzy swoim klientem, a sprzedawcą. Fakturę sprzedażową wystawia dostawca produktów. Dostawca odpowiada również za zwroty i reklamacje. A Ty wystawiasz dostawcy fakturę na prowizję, którą pobierasz za sprzedany produkt.

Dropshipping – jaki model działania wybrać dla siebie?

Najmniej problemowym rozwiązaniem jest dropshipping prowadzony we własnym imieniu. W przypadku tego modelu należy tylko zawrzeć specjalną umowę o współpracy z dostawcą. Natomiast w pośrednictwie pojawia się szereg trudności. W momencie posiadania w sklepie internetowym towaru od różnych dostawców - ciężko będzie wytłumaczyć klientowi, że w jednym sklepie kupuje produkty od różnych sprzedawców i zawiera kilka odrębnych umów sprzedaży. A pamiętajmy, że musimy przestrzegać obowiązków informacyjnych. Klient w takiej sytuacji może stracić zaufanie do nas i wybrać zakupy u konkurencji.

W przypadku pośrednictwa sprzedaży, generalnie interpretacje prawne potwierdzają możliwość wykazywania w swoich przychodach jedynie prowizji. Jednak mimo wszystko mogą w tym modelu pojawić się różne komplikacje podatkowe. Problematyczna wydaje się być także kwestia wystawiania faktur przez dostawcę. Klient musi otrzymać dokument sprzedaży na kwotę, którą zapłacił w Twoim sklepie internetowym. Cena ustalona w naszym sklepie jest powiększona o naszą marżę. Dostawca może nie chcieć wystawiać faktur (dla Twojego klienta) na kwotę niezgadzającą się z wartościami produktów w swojej hurtowni.

Sprzedaż we własnym imieniu wydaje się prostszym rozwiązaniem, które łatwiej wdrożysz do swojego sklepu i unikając problemów organizacyjno-prawnych.

Jakie są zalety i wady dropshipping?

Dropshipping, który stał się wyjątkowo modny wśród właścicieli sklepów internetowych. Jest to zdecydowanie innowacyjny sposób podejścia do e-biznesu ze względu na brak zakupu towaru, jego magazynowania i samodzielnej wysyłki. Jednak tak jak większość modeli sprzedażowych - wszystko ma swoje dobre, jak i złe strony. Dlatego przedstawimy wady i zalety prowadzenia sprzedaży internetowej właśnie w modelu dropshipping. Ale to już w kolejnych dwóch artykułach. Zapraszamy do lektury.