Strona główna Blog Dropshipping

Jakie są wady sprzedaży w modelu dropshipping?

Autor: RedCart Kategoria: Dropshipping

Dropshipping to ostatnio popularny model logistyczny. Pozwala rozpocząć sprzedaż internetową każdemu i daje duże możliwości rozwoju biznesu online. Opinie o dropshippingu nie zawsze jednak są przychylne. Jak każde rozwiązanie, ma również swoje wady. Przyb

Spis treści:

Duża konkurencja

Im mniejsza jest bariera wejścia do biznesu, tym większa jest konkurencja na rynku. Dlatego, jeśli jakaś hurtownia oferuje swoje towary w tym modelu i robi to w dobry sposób, to prawdopodobnie już ktoś je sprzedaje. Decydując się sprzedaż w dropshipping, będziesz musiał konkurować nawet z kilkoma sklepami lub sprzedawcami na Allegro.

Niskie marże

Największą z wad dropshippingu jest cena produktu i marża, którą możesz do niej dołożyć. Nie jesteś jedynym, który dany produkt sprzedaje, masz więc ograniczone pole manewru w kształtowaniu polityki cenowej. Zasada jest prosta: im większa jest konkurencja, tym niższe marże. Wynika to z faktu, że zawsze ktoś zacznie konkurować cenami.

Towary oferowane w modelu dropshipping z reguły są mało unikalne, co przekłada się na to, iż nie powinieneś nastawiać się na duże zyski z pojedynczych transakcji. Są jednak branże (np. erotyka), w których marże sięgają nawet 100%. Wszystko zależy więc od Twojego wyboru i kreatywności przy wyborze asortymentu.

Pamiętaj, że w modelu dropshipping najważniejsze jest skupienie się na promowaniu Twojego sklepu i wyróżnieniu go spośród konkurencji. Zadbaj o dobry marketing i obsługą klienta na najwyższym poziomie, aby osiągać zyski z wielu sprzedaży.

Dodatkowe opłaty za pakowanie i wysyłkę towarów

Firma obsługująca procesy dropshippingowe musi opłacić swoją pracę – zazwyczaj jest to wliczone w ceny produktu, ale niektóre firmy mogą pobierać dodatkową opłatę. Zdarza się, że hurtownie dropshipping pobierają ogólną opłatę za współpracę w tym modelu, np. stałą kwotę co miesiąc. Zdarzają się też takie, które doliczają kwotę za obsługę pojedynczo, np. za wysyłkę paczki. Wszelkie dodatkowe opłaty, które narzuca hurtownia, powinny być przedstawione na stronie dostawcy przed rozpoczęciem współpracy.

Brak kontroli jakości

W pierwszej kolejności, sprzedając w modelu dropshipping, nie masz wpływu na jakość towarów, oferowanych przez dostawców. Poważną wadą jest także fakt, że tracisz kontrolę nad znaczną częścią procesu sprzedaży, np. nad jakością pakowania, szybkością wysyłki czy możliwością dodawania spersonalizowanych upominków, ulotek lub rabatów.

Najlepsze hurtownie na rynku umożliwiają jednak dołączanie własnych materiałów marketingowych, takich jak taśmy z logiem i adresem sklepu internetowego. To pomoże zbudować spójny wizerunek pomiędzy hurtownią, sklepem i klientem docelowym.

W rezultacie dropshipping wymusza na przedsiębiorcy konieczność szczególnej kontroli realizacji zamówień, zleconych danej hurtowni. Jest to wyjątkowo istotne w początkowym okresie współpracy z każdym nowym dostawcą.

Brak odbioru osobistego przesyłki lub przesyłki za pobraniem

Hurtownie oferują dostarczenie towaru w przeciągu 48 godzin od momentu złożenia zamówienia. Niezależnie od miejsca swojej lokalizacji, mogą nie oferować jednak możliwości odbioru osobistego przesyłki. Musisz poinformować o tym swoich Klientów albo wybrać hurtownie, które pozwalaj ą na odbiór osobisty zakupionych produktów. Dla niektórych kupujących jest to ważna zaleta.

W przypadku korzystania z wysyłki za pobraniem, hurtownie czasami nie umożliwiają realizacji zamówienia swoimi kanałami i wymagają od Ciebie organizacji własnego transportu. Wysyłki za pobraniem musisz więc realizować za pośrednictwem kuriera e-sklepu.

Wówczas cały proces polega na tym, że to Ty tworzysz etykietę wysyłkową, np. u kuriera, w paczkomacie lub na poczcie. Następnie wysyłasz ją do hurtowni, która ją drukuje i nakleja na zapakowany produkt. Kurier odbierze paczkę z siedziby hurtowni.

Wydłużony okres realizacji zamówienia

Dropshipping oznacza dodatkowe ogniwo w łańcuchu sprzedaży, w związku z tym cały proces może, choć nie musi, się wydłużać. Ze względu na kolejkę realizacji zamówień w hurtowni, czas oczekiwania może okazać się dłuższy, niż w przypadku, gdyby były one wysłane bezpośrednio przed sprzedawcę.

Przed takimi problemami sprzedawca może się jednak zabezpieczyć, określając w umowie warunki współpracy z danym dostawcą lub hurtownią. W ramach rekompensaty za wydłużenie procesu wysyłki możesz też zaoferować Klientom różne promocje, kody rabatowe lub gratisy do zamówień.

Problemy z zaopatrzeniem w dropshippingu?

Czasami może się zdarzyć, że w Twoim sklepie towar będzie jeszcze dostępny, a dostawca już nie będzie posiadał go w swoim magazynie. Dlatego też ważna jest sprawnie funkcjonująca integracja, w której aktualizacje będą odbywały się kilka razy na dobę. Dzięki temu unikniesz przykrych problemów z brakiem możliwości dostawy.

Nieznajomość produktów

Na sprzedawcy internetowym ciążą wszelkie obowiązki, wynikające z obsługi posprzedażowej, w tym doradztwo w sprawie towaru. To ze sklepem Klienci kontaktują się, gdy chcą zapytać o konkretny produkt. Może to być problemem w sytuacji, w której słabo znasz oferowane towary. Aby tego uniknąć, lepiej zapoznaj się z nimi zawczasu: jeśli masz możliwość, odwiedź swojego dostawcę lub zakup próbki produktów.

Dropshipping - zwroty i reklamacje

Kolejnym problemem mogą być ewentualne zwroty i reklamacje. Gdy towar nie jest wysyłany z siedziby sklepu, tylko bezpośrednio z hurtowni, Klient może czuć się zdezorientowany. Może nie mieć pewności, gdzie powinien odesłać produkty do zwrotu lub reklamacji.

Aby uniknąć komplikacji, powinieneś zadbać o czytelne przedstawienie Klientom procedury zwrotów na swojej stronie internetowej. Przygotuj przejrzyste FAQ, jasno sformułuj regulamin, a jeśli uznasz to za konieczne, dodaj wydrukowany formularz zwrotu/reklamacji do paczki. Zadbaj także o dobry kontakt z Klientem i o bieżące odpowiedzi na pytania.

Pamiętaj jednocześnie, że na rynku rośnie liczba dostawców, którzy dbają o obsługę posprzedażową. Tym samym przejmują na siebie różne problematyczne sytuacje takie jak reklamacje, wymiana i zwrot towaru, anulowanie lub wzbogacanie zamówień, a nawet zmiany danych.

Powielanie treści

W modelu dropshipping często dochodzi do kopiowania bazy produktów, zdjęć i opisów. Musisz mieć na uwadze, że Google gorzej ocenia witryny ze skopiowaną treścią (tzw. Duplicate Content). Pomimo wielu ułatwień, jakie daje dropshipping, powinieneś pamiętać, że unikalne opisy to podstawa dobrego pozycjonowania sklepu internetowego. Dlatego dobrze będzie, jeśli zamiast wszystko kopiować, poświęcisz czas na przygotowanie unikalnych opisów oferowanych produktów.

Podsumowanie

Jak każdy sposób sprzedaży, dropshipping ma swoje wady i zalety. Praktycznie wszystkie wady mogą zostać zminimalizowane lub całkowicie wyeliminowane, jeśli zadbasz o dobrą obsługę Klienta, doskonałą współpracę z solidną hurtownią i dopilnujesz szczegółów realizacji przesyłek. Nie zapomnij także o odpowiednim marketingu i dobrze wypozycjonowanej stronie internetowej.

Co więcej, zalet sprzedaży w modelu dropshipping jest znacznie więcej, niż wad. Korzyści, jakie zapewnia taka sprzedaż, dają wiele możliwości każdemu, kto chciałby wystartować z własnym sklepem internetowym. Dowiedz się o nich więcej w kolejnym artykule RedCart.

Autor: RedCart Kategoria: Dropshipping
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Dropshipping