dropshipping wady sklep internetowy zalety redcart

Duża konkurencja

Im mniejsza jest bariera wejścia do biznesu tym większa jest konkurencja na rynku. Dlatego, jeśli jakaś hurtownia oferuje swoje towary w tym modelu i robi to w dobry sposób to prawdopodobnie już ktoś je sprzedaje. Najprawdopodobniej będziesz musiał konkurować nawet z kilkoma sklepami lub sprzedawcami na allegro.

Niskie marże

Największą z wad dropshippingu jest cena produktu i marża, którą możemy do niej dołożyć. Nie jesteśmy jedynymi, którzy dany produkt sprzedają na rynku, mamy więc ograniczone pole manewru w kształtowaniu  polityki cenowej. Im większa konkurencja tym niższe marże, bo zawsze ktoś zacznie konkurować cenami. Dlatego ciężko nastawiać się przy sprzedaży produktów w tym modelu na bardzo wysokie zyski na pojedynczych produktach, bo towary są z reguły mało unikalne. Są jednak branże (np. erotyka), w których marże sięgają nawet 100%. W dropshipping możemy skupić się na promowaniu naszego sklepu i wyróżniać się spośród konkurencji dobrym marketingiem i obsługą klienta na najwyższym poziomie.  

Możliwe opłaty dodatkowe za pakowanie i wysyłkę towarów

Firma obsługująca procesy dropshippingowe musi opłacić swoją pracę – zazwyczaj jest to wliczone w ceny produktu, ale niektóre firmy mogą pobierać dodatkową opłatę   Zdarza się, że hurtownie mogą pobierać opłaty za ogólną współpracę w modelu dropshipping, np stałą kwotę co miesiąc lub np. za wysyłkę jednej paczki. Wszelkie dodatkowe opłaty, które narzuca hurtownia ze swojej strony powinny być przedstawione na stronie dostawcy.

Brak kontroli

Poważną wadą dropshipping jest fakt, że nie mamy pełnego wpływu, na to jak on wygląda proces realizacji zamówienia. W przypadku dropshippingu tracimy kontrolę nad znaczną częścią procesu sprzedaży, nie mogąc kontrolować m.in. jakości pakowania, szybkości wysyłki, dodawać swoich ulotek/rabatów. Najlepsze hurtownie na rynku umożliwiają jednak dołączanie własnych materiałów marketingowych takich jak taśmy z logiem i adresem sklepu internetowego. To pomoże zbudować spójny wizerunek pomiędzy hurtownią, sklepem i klientem docelowym. Sprzedając w dropshipping nie masz również wpływu na kontrolę jakość towarów oferowanych przez dostawców. Dropshipping wymusza więc na przedsiębiorcy konieczność szczególnej kontroli realizacji zamówień, zleconych danej hurtowni. Jest to wyjątkowo istotne w początkowym okresie współpracy z każdym nowym dostawcą.

Brak odbioru osobistego przesyłki lub przesyłki za pobraniem

Hurtownie oferują dostarczenie towaru w przeciągu 48 godzin od momentu złożenia zamówienia. Pomimo, że hurtownia może się znajdować w tej samej lokalizacji co zamawiający klient - może nie oferować możliwości odbioru osobistego przesyłki, o czym należy poinformować klientów. Są jednak hurtownie, które pozwalają na odbiór osobisty zakupionych produktów. W przypadku chęci skorzystania z wysyłki za pobraniem hurtownie czasami nie umożliwiają wysyłki swoimi kanałami, a jedynie w opcji z organizacją własnego transportu. Hurtownia może dawać więc możliwość wysyłki towaru za pobraniem za pośrednictwem kuriera e-sklepu. Wówczas Ty jako sprzedawca tworzysz etykietę (u kuriera, paczkomatu, poczty), wysyłasz ją do hurtowni, która ją drukuje, pakuje, a kurier odbiera z paczkę z siedziby hurtowni. Każda paczka, która opuszcza magazyn hurtowni musi być przedpłacona. Klient e-sklepu może więc korzystać z różnych, dostępnych na rynku kanałów wysyłek - poczta, paczkomat, kurier, lub odbiór osobisty.

Wydłużony okres realizacji zamówienia

Dropshipping oznacza także dodatkowe ogniwo w łańcuchu sprzedaży, w związku z tym cały proces tej transakcji może, choć nie musi, się wydłużać. Ze względu na kolejkę realizacji zamówień w hurtowni, czas oczekiwania może okazać się dłuższy niż w przypadku, gdyby były one wysłane bezpośrednio przed sprzedawcę. Przed takimi problemami sprzedawca może się jednak zabezpieczyć, określając w umowie warunki współpracy z danym dostawcą lub hurtownią. W ramach rekompensaty za wydłużenie procesu wysyłki możemy zaoferować klientom różne promocje, kody rabatowe, gratisy do zamówień.

Problemy z zaopatrzeniem

Przy oddaniu całej logistyki zewnętrznemu podmiotowi może się zdarzyć, że w Twoim sklepie towar będzie jeszcze dostępny, a dostawca już go nie będzie posiadał w swoim magazynie. Dlatego też ważna jest sprawnie funkcjonująca integracja, w której aktualizacje będą odbywały się kilka razy na dobę.

Nieznajomość produktów

Na sprzedawcy internetowym ciążą wszelkie obowiązki wynikające z obsługi posprzedażowej, w tym doradztwo w sprawie towaru. To ze sklepem klienci kontaktują się, gdy chcą zapytać o konkretny produkt. Może to być problemem w sytuacji niezapoznania się z towarami, które są sprzedawane. Warto wówczas odwiedzić swojego dostawcę lub zakupić próbki oferowanych produktów.

Problemy ze zwrotami i reklamacjami klientów

Kolejnym problemem mogą być ewentualne zwroty i reklamacje klientów. W sytuacji, kiedy towar nie jest wysyłany z siedziby sklepu tylko bezpośrednio z hurtowni, klient, chcąc zwrócić zakupione artykuły, może czuć się zdezorientowany i nie do końca wiedzieć, co w takim przypadku zrobić, gdzie odesłać produkty do zwrotu lub reklamacji. Powinniśmy w tym przypadku zadbać o czytelne przedstawienie klientom procedury zwrotów, przejrzyste FAQ na naszej stronie, jasno sformułowany regulamin, a także o dobry kontakt z klientem, abyśmy odpowiadali na bieżąco na pytania klientów. Na rynku rośnie jednak liczba dostawców, którzy dbają o obsługę posprzedażową, a tym samym przejmują na siebie różne problematyczne sytuacje typu reklamacje, wymiana, zwroty towaru, anulowanie lub wzbogacanie zamówień, zmiany danych.

Powielanie treści

W dropshipping często kopiujemy bazy produktów, zdjęć i opisów. Należy mieć na uwadze, że Google gorzej ocenia witryny ze skopiowaną treścią (tzw. Duplicate Content). Pomimo wielu ułatwień jakie daje dropshipping trzeba pamiętać, że unikalne opisy to podstawa dobrego pozycjonowania sklepu internetowego. Dlatego warto poświęcić czas na przygotowanie unikalnych opisów oferowanych produktów.

Jak każdy sposób sprzedaży dropshipping ma też swoje wady. Zalet sprzedaży w dropshipping jest jednak znacznie więcej. Korzyści jakie zapewnia sprzedaż w tym modelu dają wiele możliwości każdemu, kto chciałby wystartować z własnym sklepem internetowym. Dowiedz się jakie zalety ma dropshipping.