dropshipping sklep internetowy redcart
Jak zacząć sprzedawać w dropshipping?

Aby rozpocząć przygodę ze sklepem internetowym w modelu dropshipping najczęściej zaczynamy od otworzenia sklepu internetowego. Będzie to nasze podstawowe miejsce pracy, przy którym spędzimy wiele dni dodając produkty i pozyskując klientów. Zanim jednak dodamy pierwsze produkty musimy skądś je pozyskać. W modelu dropshipping najpopularniejszym rozwiązaniem jest współpraca i outsourcing pewnych czynności na hurtownie.

Dropshipping w sklepie internetowym opiera się na integracji sklepu internetowego z hurtownią. Dzięki automatycznemu importowi danych z pliku hurtowni, e-sklep zyskuje dostęp do setek, a nawet tysięcy pozycji produktowych, którymi może swobodnie zarządzać w swoim e-sklepie, badając przy tym popyt rynkowy.

Dla kogo jest dropshipping?

Dropshipping sprawdza się znakomicie w wielu sytuacjach, a w szczególności jeśli:

- stawiasz pierwsze kroki w biznesie i szukasz oszczędności,

- chcesz zarabiać na sklepie online, ale nie masz pomysłu na to, jaki towar sprzedawać,

- prowadzisz niewielki e-sklep i chcesz poszerzyć swój asortyment

- handlujesz na Allegro i innych portalach aukcyjnych,

- sprzedajesz wielkogabarytowe produkty, których wysyłka do tanich nie należy i bywa problematyczna.

Skąd wziąć towar do sklepu internetowego?

Dropshipping w sklepie internetowym opiera się na integracji sklepu internetowego z hurtownią. Dzięki automatycznemu importowi danych z pliku hurtowni, e-sklep zyskuje dostęp do setek, a nawet tysięcy pozycji produktowych wybranego dostawcy, którymi może swobodnie zarządzać w swoim e-sklepie, badając przy tym popyt rynkowy. Sprawna integracja e-sklepu z hurtownią pozwala na szybkie zatowarowanie sklepu i bieżącą aktualizację stanów magazynowych i cen kilka razy na dobę. Jest to niezwykle istotne, aby klienci zawsze mieli dostęp do aktualnej oferty w sklepie. Jak dokonać integracji? Takich integracji dokonują specjalne platformy e-commerce w ramach dostarczanego oprogramowania do sklepów internetowych. Jeśli chcesz zintegrować się z hurtownią dropshipping z naszej gotowej listy skontaktuj się z nami!

Gdzie szukać swojego dostawcy?

Jeśli zdecydowałeś się już na branżę, w której chcesz sprzedawać, kolejnym krokiem jest wybór konkretnej hurtowni (jednej lub kilku), z którą będziesz współpracować i której produkty będziesz sprzedawać. Aktualnie najlepszym źródłem informacji o producentach i dostawcach jest Internet. Zacznij od poszukiwań na grupach dyskusyjnych skupiających wybraną przez siebie branżę, forach internetowych, blogach, szukaj ofert w serwisach związanych z e-commerce.

Trzeba pamiętać, że to od dostawcy zależy jakość produktów, ich ilość, różnorodność, a także samo funkcjonowanie Twojego sklepu internetowego. Nie bez znaczenia są także ceny, które dostawcy proponują. Pamiętaj, że w Twoim sklepie będą one wyższe, a chcesz przecież zarabiać. W Redcart podejmiesz współpracę ze sprawdzonymi, doświadczonymi w sprzedaży dropshipping dostawcami. Sprawdź listę dostawców oferujących usługę dropshippingu.

Co jaki czas aktualizuje się oferta dostawcy?

W Recart średnio co 4 godziny aktualizowane są podstawowe dane takie jak cena i stan magazynowy. Dzięki integracji Twoja oferta zawsze będzie zgodna z ofertą hurtowni.

Jakie obowiązki ma właściciel e-sklepu w dropshipping?

Właściciel sklepu internetowego w modelu dropshipping prowadzonym we własnym imieniu zajmuje się przekazywaniem zamówień do hurtowni razem z danymi potrzebnymi do ich realizacji (m.in. adresem klienta, informacją o formie wysyłki). Na właścicielu sklepu internetowego ciąży obowiązek wystawienia paragonu dla klienta oraz obsługa posprzedażowa - m.in. realizacja prawa do zwrotu towaru w wyniku odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Niezbędnym zajęciem sprzedawcy jest również kontakt z klientem, promowanie e-sklepu oraz sprzedawanych produktów i pozyskiwanie nowych klientów.

Czy muszę zakładać działalność gospodarczą?

Aby sprzedawać w sklepie internetowym nie musisz już zakładać własnej firmy czyli rejestrować działalności gospodarczej! Dopóki Twoje miesięczne dochody z działalności nie będą przekraczać 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę to Twoja działalność nie będzie wymagała rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Do czasu, aż działalność nie zostanie zarejestrowana w CEIDG, nie będziesz mieć obowiązku opłacania jakichkolwiek składek ZUS. Jeśli jednak w którymś z miesięcy Twój przychód przekroczy pułap 1050 zł brutto (w 2018 roku)  w skali miesiąca, będziesz mieć obowiązek zgłoszenia działalność w ciągu 7 dni od momentu przekroczenia limitu przychodów.

Jakie składki ZUS będę płacić?

Po zarejestrowaniu swojej działalności, dzięki wprowadzonej przez Konstytucję Biznesu ,,uldze na start” przez pierwsze 6 miesięcy prowadzenia działalności nie musisz opłacać składek ZUS. Musisz jedynie opłacać składkę zdrowotną w wysokości 319,94 zł. Oznacza to, że przez kilka miesięcy nie będą Cię obciążać koszty prowadzenia firmy.

Każdy przedsiębiorca, który skorzysta z ułatwień, będzie mógł rozliczać się z ZUS rocznie, dzięki temu z ulgi skorzystają też przedsiębiorcy którzy przy kilka miesięcy w roku przekroczą limit 5 tys zł przychodu (ale w kolejnych miesiącach ich przychody będą dużo mniejsze).

Pamiętaj, że po wykorzystaniu półrocznego zwolnienia, możesz skorzystać jeszcze z 2-letniej ulgi w ZUS płacąc tzw. ,,mały ZUS”. Przez kolejne 24 miesiące będziesz mieć prawo do opłacania składek w obniżonej wysokości. Te preferencyjne składki wynoszą obecnie 520,10 zł.  

Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą?

Aby zarejestrować swoją firmę, musisz uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wniosek CEIDG-1 (w przypadku rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki cywilnej) możesz wypełnić online przy użyciu odpowiedniego kreatora, który podpowie i poprowadzi Cię krok po kroku przez procedurę lub poprzez papierowy formularz wniosku składając go we właściwym urzędzie gminy. Rejestracja działalności gospodarczej jest bezpłatna.

Złożony formularz CEIDG-1 dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą jest jednocześnie:

- wnioskiem o uzyskanie, zmianę albo skreślenie wpisu w rejestrze REGON

- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego (NIP)

- oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych

- zgłoszeniem albo zmianą zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

- oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników

Jakie są koszty otworzenia sklepu internetowego?

Zanim założysz swoją firmę powinieneś dobrze przemyśleć jaką formę prawną do jej prowadzenia wybierzesz, ponieważ od formy prawnej zależą koszty rejestracji oraz dalsze funkcjonowania firmy.

Najtańsza w rejestracji jest jednoosobowa działalność gospodarcza i spółka cywilna (rejestracja odbywa się w CEIDG - Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej poprzez złożenie druku CEIDG-1). Tak naprawdę proces rejestracji tych dwóch form prowadzenia biznesu jest bezpłatny. Inne formy prawne wymagają już pewnych nakładów finansowych. Jakich?

Jeżeli zdecydujesz się na założenie spółki handlowej, będzie to wymagało już pewnych nakładów. W przypadku takich spółek niezbędne jest uzyskanie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, który kosztuje 500 zł opłaty sądowej i 100 zł za ogłoszenie pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Zakładając spółkę podpisuje się umowę cywilnoprawną lub zakłada się ją w formie aktu notarialnego. Do kosztów założenia firmy należy więc doliczyć obowiązkowy podatek od czynności cywilnoprawnych, który wynosi 0,5% wartości wkładów wniesionych do spółki. Przy zakładaniu spółki w formie aktu notarialnego należy zapłacić  wynagrodzenie dla notariusza. Oprócz tego należy liczyć się jeszcze z opłatami notarialnymi. Kwestia tych opłat została uregulowana w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej z dnia 29 czerwca 2004 r. i zależna jest od kapitału. Przy kapitale mniejszym niż 3 000 zł taksa ta będzie wynosić 100 zł. Kapitał 60 000 zł. pociągnie za sobą opłatę w wysokości 1 110 zł.

Najbardziej popularne w Polsce jest prowadzenie firmy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej oraz z formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednoosobowa działalność gospodarcza jest tak popularna, ponieważ jest najprostsza, najszybsza oraz najtańsza w założeniu. Zaletą spółki z o.o. jest natomiast stosunkowo niski kapitał początkowy w wysokości 5 000 zł oraz, jak sama nazwa wskazuje, ograniczenie odpowiedzialności za zobowiązania zaciągnięte przez firmę, za które odpowiada sama firma a nie jej wspólnicy.

Ceny otworzenia sklepu internetowego - stworzenia i jego utrzymywania znajdziesz w naszym cenniku Koszty zaczynają się od 76 zł za miesiąc. Nie są to więc wielkie kwoty. 

Czy klient traci na zakupach w systemie dropshipping?

Twój klient niczego nie traci. Pamiętaj, że w jego świadomości paczka zawsze zostaje wysłana z Twojego e-sklepu. Główną korzyścią w tym modelu współpracy jest czas realizacji zamówienia. Większość hurtowni dropshippingowych pakuje i wysyła towar klientowi zaraz po tym, jak tylko dostanie zamówienie: czas realizacji wysyłki nie jest więc wydłużony, a może nawet zostać skrócony. Dropshipping nie oznacza także wyższej ceny dla klienta: w każdym modelu współpracy występują koszty, które mają wpływ na cenę produktów.

Jak promować sklep internetowy w dropshipping?

Dropshipping jest wyjątkowo wygodnym rozwiązaniem na prowadzenie e-sklepu. Warto jednak pamiętać, że nie jest to biznes nie wymagający żadnego wkładu pracy. Aby sklep w dropshipping sprzedawał powinniśmy przede wszystkim go mocno promować w Internecie. Dotarcie do grup docelowych umożliwią przede wszystkim nowoczesne kanały komunikacji online typu Facebook, YouTube, Instagram, Snapchat, LinkedIn. Dziś równie istotną rolę, jak cena, odgrywa skuteczna promocja w sieci, szybka wysyłka, profesjonalna obsługa klienta i wygodny serwis posprzedażowy. W modelu dropshipping mamy więc łatwą możliwość uzyskania przewagi wśród konkurencji, skupiając się właśnie na tych obszarach.

Czy dostawcy udostępniają materiały marketingowe?

Najlepsi dostawcy dropshippingowi oferują gotowe materiały marketingowe do wykorzystania w sklepie internetowym - wysokiej jakości zdjęcia, opisy produktów czy filmy wideo wprost od producenta towaru.

Czy możemy dołączać materiały reklamowe do przesyłek?

Dostawcy często w imieniu sklepów internetowych dołączają do pakowanych przesyłek materiały reklamowe np. ulotki, katalogi produktów, foldery, coś słodkiego, liścik od firmy, oklejają paczki dostarczonymi taśmami z nazwą i logo sklepu.Dołączony do przesyłki liścik z podziękowania np z cukierkiem od firmy to mile odbierane przez klientów działanie marketingowe, które sprawi, że Twój klient będzie zadowolony i istnieje duża szansa na to, że wróci jeszcze do Twojego sklepu.

Jaki jest czas realizacji zamówienia w modelu dropshipping?

Pytanie to pojawia się często, a odpowiedź na nie brzmi – to zależy. Wszystko zależy od rozwiązania kwestii logistycznych we współpracy z hurtownią, czasu w jakim sklep przesyła zamówienie do hurtowni oraz terminów, w jakich hurtownia realizuje zlecenia. Doświadczone i długo działające na rynku wysyłają zamówienie jeszcze w ten sam dzień, jednak należy liczyć się z tym, że proces może ulec wydłużeniu. 

Jak wygląda realizacja zamówień przez hurtownie?

Cały proces zaczyna się, gdy klient dokonuje zakupu w naszym sklepie internetowym: wybiera produkt, system płatności i potwierdza zamówienie. W związku z tym, że jako sprzedawca nie będziesz posiadać sprzedawanych  przez siebie produktów, przekazujesz dostawcy wszelkie informacje związane z realizacją zamówienia, takie jak adres klienta i wybrany przez niego sposób przesyłki. Dostawca, po otrzymaniu dyspozycji zaczyna przygotowywać paczkę z towarem, natychmiast po otrzymaniu informacji lub zaraz po zaksięgowaniu płatności za towar, co zależy od ustalonych przez strony warunków. 

Koszt wysyłki kurierskiej, który opłacił klient, zostaje zwykle doliczony do faktury wystawionej sprzedawcy internetowemu przez dostawcę. Zarobkiem sprzedawcy jest marża, jaką narzuca on klientowi w sklepie na hurtową cenę towaru. Większość hurtowni dropshippingowych dysponuje własnymi możliwościami wysyłki towaru, ale czasem możliwe jest zamówienie swojego kuriera. Hurtownie po zrealizowaniu zamówienia przesyłają sklepowi link do śledzenia przesyłki. 

Większość z hurtowni współpracująca w modelu dropshipping realizuje zamówienie nie czekając na płatność, czyli zaraz po tym jak dostanie je ze sklepu internetowego, a ze sklepem rozlicza się na zasadzie faktur, np. z trzydniowym terminem. Szczegółowe zasady realizacji zamówienia: jaki czas hurtownia daje sobie na realizację od momentu otrzymania zamówienia ze sklepu oraz czy uzależnia realizację od otrzymania płatności za towar, poznasz kontaktując się bezpośrednio z daną hurtownią.

Kto wystawia fakturę lub paragon w dropshipping? 

W modelu sprzedaży we własnym imieniu – sklep ma obowiązek wystawić dowód sprzedaży na swoje dane oraz dostarczyć go klientowi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, sklepy wystawiają klientom paragony bądź faktury, które można przesłać w formie elektronicznej (prowadząc sprzedaż wysyłkową nie jest konieczne posiadanie kasy fiskalnej), więc pozostaje pewna dowolność w rozwiązaniu tej kwestii. Niektórzy z dostawców oferują usługę drukowania dowodów sprzedaży i zamieszczania ich w paczkach. 

Mamy więc kilka wyjść: 

- umawiamy się, że po to po stronie dostawcy będzie stało wydrukowanie paragonu i dołączenie go do przesyłki. Takie rozwiązanie niesie jednak za sobą ryzyko pomylenia paragonu, niedostarczenia go przez hurtownię, a ponadto taka usługa może podnieść koszty współpracy z hurtownią,

- paragon możemy wysłać pocztą, co obniży jednak nasz zysk, ponieważ dojdą tutaj jeszcze dodatkowe koszty związane z samą wysyłką,

- wysyłka paragonu drogą elektroniczną, co jeszcze do niedawna było znacząco utrudnione, bo wymagało zgód klientów wysyłanych drogą mailową. 

Czy dostawcy wyznaczają minimalną wartość zamówienia? 

W większości przypadków dostawcy nie wymagają osiągnięcia minimalnej kwoty zamówienia, aby móc je zrealizować. 

Jak rozliczać się z dostawcą?

Większość  hurtowni rozlicza się ze sklepami internetowymi na zasadzie faktur wystawianych na termin za sprzedany towar oraz wysyłkę kurierską, w których zawarte są już koszty związane z przygotowaniem paczek. Zdarzają się jednak hurtownie, które naliczają dodatkowe opłaty za dostęp do swojej oferty lub za obsługę zamówień. Czas na opłacenie faktury wynosi z reguły 14 dni, nowi klienci zobowiązani są natomiast często do uregulowania przedpłaty za pierwsze dwa zamówienia.

Czy można negocjować ceny produktów? 

Negocjacje nikomu nie zaszkodzą, ale ceny sprzedaży swoich produktów ustala hurtownia. Ewentualne wypracowanie zniżek może być dokonane dopiero po upływie jakiegoś czasu lub po spełnieniu warunków dostawcy.

Ile kosztuje dropshipping?

W większości przypadków ceny usługi dropshipping jest zawarta w cenach produktów, które będą droższe, niż te sprzedawane nam od razu na magazyn.  Z drugiej strony duża część kosztów się wyrównuje, ponieważ nie zatrudniamy dodatkowych pracowników, nie płacimy za magazyn oraz nie zamrażamy pieniędzy w produktach przed ich sprzedażą. Zdarzają się hurtownie, które doliczają dodatkowe opłaty za dostęp do swojej oferty lub za obsługę zamówień. Może być to np opłata jednorazowa.

Czy przez dostawców jest narzucana marża na produkty?

Marże są ustalane przez sprzedawców. Marża jest zyskiem dla sklepu. Jest ona różnicą pomiędzy ceną kupna towaru a ceną po jakiej są sprzedawane. Polityka cenowa hurtowni w stosunku do sklepów internetowych wygląda różnie: niektóre z hurtowni w zasadzie w ogóle nie mieszają się do cen ustalanych przez sprzedawców w e-sklepach, inne narzucają stałą marżę dla swoich produktów. Uwzględniamy kilka przypadków dotyczących marży:

- hurtownia nie ingeruje w ceny jakie ustala sprzedawca,

- hurtownie narzucają ścisłe marże, np. 10% dzięki czemu kontrolują rynek,

- hurtownie sugerują ceny po jakich produkty powinny być sprzedane, jeśli jednak ceny w sklepie online będą za niskie - hurtownia będzie je stale monitorować. 

Jak wygląda kwestia zwrotów i gwarancji w dropshipping?

W  większości przypadków, sprzedaż dokonywana jest tradycyjnie poprzez sklep internetowy i to przedsiębiorca prowadzący e-sklep pełni rolę sprzedawcy. Oznacza to, że pełen katalog obowiązków sprzedawcy - tych, które związane są z informowaniem konsumenta o jego prawach, jak i tych dotyczących reklamacji i odstąpieniu przez konsumenta od umowy - spoczywa na przedsiębiorcy, który prowadzi sklep internetowy.

Zdarzają się jednak hurtownie, które zobowiązują się do pełnej obsługi posprzedażowej, która obejmuje również obowiązki wynikające z rozpatrzenia zwrotów, wymian i reklamacji. Klient na odesłanie towaru ma obecnie 14 dni. Są też hurtownie, które przyjmują i wymieniają towar tylko w przypadku wystąpienia wad produkcyjnych, nie powstałych na skutek używania produktu.

Niekiedy umowa między sprzedawcą a dostawcą (hurtownikiem) przewiduje, że dostawca zobowiązuje się do obsługi reklamacji i zwrotów. W tym przypadku zmienia się jednak jedynie miejsce składania reklamacji lub zwrotów, a nie podmiot za nie odpowiedzialny. W tym modelu odpowiedzialność z tytułu umowy sprzedaży spoczywa na sprzedawcy, a nie dostawcy (hurtowniku).

Czy obsługa rozpatrywania zwrotów jest płatna?

Zwykle procedura zwrotu produktów ustalana jest indywidualnie. Za każdy zwracany produkt może być naliczana dodatkowa opłata, zwykle w wysokości ok. 6 zł netto.

Reklamacja na podstawie gwarancji

Odrębną kwestią są natomiast reklamacje na podstawie gwarancji. Jeśli którykolwiek podmiot (producent, hurtownia, pośrednik) udziela dobrowolnie gwarancji na produkt - tym samym staje się gwarantem odpowiedzialnym zgodnie z określonymi przez siebie zasadami. W takim przypadku reklamację na podstawie gwarancji należy zawsze kierować bezpośrednio do podmiotu będącego gwarantem. Uprawnienia klienta z tytułu gwarancji w żaden sposób nie wyłączają, ani nie ograniczają uprawnień klienta na podstawie rękojmi sprzedawcy - niezależnie od tego, czy sprzedawcą jest inny gwarant. Klient wybiera czy w razie potrzeby skorzystać z uprawnień wynikających z gwarancji, z rękojmi, czy też z obydwu.

Jak wygląda wysyłka w dropshipping? 

Główną zaletą dropshippingu jest to, że to dostawca wysyła sprzedane w Twoim e-sklepie produkty do Twojego klienta. Większość dostawców dropshippingowych dysponuje własnymi formami przesyłki. Czasami możliwe jest zamówienie wybranego przez siebie kuriera. Należy zwrócić uwagę na przewoźników, których oferuje hurtownia, przy czym warto, aby wśród nich była także możliwość wysłania towaru do jednego z punktów odbioru paczek lub wysyłki za pobraniem. Hurtownie oferują możliwość przekazania nam potwierdzenia wysłania paczki i numeru nadania paczki lub linka w celu śledzenia przesyłki. 

Co w sytuacji nieodebrania paczki przez klienta? 

W przypadku paczek nieodebranych przez klienta, to sklep ponosi ewentualne koszty kolejnej przesyłki lub innych kosztów poniesionych przez hurtownię w celu odbioru nieodebranej przesyłki i ponownego jej nadania. 

Co w sytuacji, gdy klient zamówi towary od dwóch różnych dostawców? 

Sklep internetowy w dropshipping może zintegrować się z więcej niż jedną hurtownią. W takim przypadku pojawia się jednak problem z wysyłką do klienta. W najgorszym przypadku klient otrzyma tyle przesyłek, z iloma hurtowniami jest zintegrowany sklep. Powinniśmy dać klientowi możliwość wyboru, czy chce dostać każdą zakupioną rzecz szybko, osobno i drożej, czy woli poczekać dłużej na jedną przesyłkę skompletowaną przez Ciebie i zapłacić za nią mniej. Klient powinien zostać jasno poinformowany o tym, że otrzyma kilka paczek. W przypadku sprzedaży produktów kilku hurtowni, należy pamiętać, aby odpowiednio zawyżyć koszta swojej przesyłki, żeby taka sprzedaż była opłacalna.

Na co zwrócić uwagę przy zawieraniu umowy z dostawcą?

Umowa dropshippingu nie jest odrębnie uregulowana w polskim prawie jako umowa nazwana. Oznacza to, że regulują ją jedynie przepisy Kodeksu Cywilnego, a w pozostałym zakresie ma natomiast zastosowanie zasada swobody umów.

Warto, abyś negocjując umowę współpracy z dostawcą skorzystał z porady prawnika. Od tego bowiem jak określisz swoje prawa i obowiązki, a także warunki współpracy z dostawcą zależy powodzenie Twojego biznesu. Umowa współpracy powinna precyzyjnie określać m.in.:

- przedmiot umowy

- procedurę składania zamówień

- sposób przekazywania dostawcy złożonych w Twoim sklepie zamówień

- zasady pakowania i wysyłania towarów przez dostawcę dla Twoich klientów

- warunki integracji e-sklepu z dostawcą

- koszty, terminy oraz sposoby dostawy

- sposób rozliczenia z dostawcą

- zakres praw i obowiązków stron wynikający z umowy

- kto jest sprzedawcą dla klienta końcowego (ustalenie modelu dropshippingu),

- stosunek stron do klienta finalnego (kto jest obowiązany za spełnienie obowiązków informacyjnych wobec klienta końcowego,

- warunki reklamacji, zwrotów i wymian produktów

Przykład: Załóżmy, że dostawca w umowie zawieranej ze sprzedawcą internetowym zobowiązuje się do rozpatrzenia przyszłych reklamacji składanych przez klienta e-sklepu. Umowa powinna precyzyjnie określać termin, w którym dostawca musi odpowiedzieć na złożoną reklamację. Jest to bardzo ważne, ponieważ w sytuacji niewywiązania się dostawcy z obowiązku rozpatrzenia reklamacji w odpowiednim terminie i przekroczenia ustawowego terminu 14 dni na rozpatrzenie reklamacji - reklamacja musiałaby zostać uznana przez sklep internetowy.

Jak chronić dane osobowe przekazywane dostawcy?

W przypadku sprzedaży w modelu dropshipping ostateczna odpowiedzialność za ochronę danych osobowych spoczywa na sklepie internetowym. Chociaż dostawca nie gromadzi danych osobowych klientów, to potrzebuje ich do nadawania przesyłek. Dane osobowe podlegają ochronie i nie można tak po prostu przekazać ich innemu podmiotowi.

Mimo, że sklep internetowy zleca realizację zamówienia innemu podmiotowi - dostawcy (hurtowni lub producentowi) to administratorem danych będzie, co do zasady sklep internetowy, w którym klient zamawia towar. To sklep decyduje o celach przetwarzania danych osobowych i wdrożonych środkach bezpieczeństwa. Warunkiem przekazania danych podwykonawcy będzie zawarcie pisemnej umowy o powierzeniu danych osobowych spełniającej przesłanki o których mowa w art. 28 RODO. Ty musisz mieć umowę powierzenia danych z hurtownią (gdzie będzie dokładnie określone w jakim celu przekazujesz dane), a hurtownia musi mieć umowę powierzenia danych z kurierem.

Czy dropshipping się opłaca ?

Kwestią budzącą duże zainteresowanie jest opłacalność sklepu w modelu dropshipping oraz ewentualna wysokość zysków, jakie można uzyskać z tego biznesu. Każdy, kto chociaż trochę zna się na handlu wie, że na takie pytania nie da się udzielić jednej, prostej odpowiedzi. Weźmy np. pod uwagę kwestię cen towaru: w przypadku niektórych hurtowni ceny towaru sprzedawanego w modelu dropshipping nie różnią się od standardowych cen hurtowych, w innym przypadku są wyższe lub jest doliczana dodatkowa opłata za realizację zamówienia. Wziąć pod uwagę należy również rabaty i cenniki dla sprzedawców uwzględniające poziom obrotów sklepu.

Wreszcie, sukces i zysk – tak jak w każdym innym biznesie uwarunkowany jest wieloma czynnikami, zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi, do których zaliczyć można m.in:

- Poziom cen produktów w hurtowni dropshippingowej,

- Dodatkowe opłaty za realizacje zamówień

- Konkurencja na rynku w danej branży

- Średni poziom marż na dany asortyment

- Całość działań marketingowo – promocyjnych realizowanych przez sklep

- Poziom  obsługi klienta

Trzeba to sobie powiedzieć jasno, że nawet sklep z atrakcyjnym asortymentem w bardzo atrakcyjnych cenach nie odniesie sukcesu bez nakładu pracy włożonej w jego promocję w sieci. Ponadto polski e-commerce wchodzi w fazę, w której cena przestaje odgrywać kluczową role, a coraz większe znaczenie zyskuje jakość asortymentu, obsługa klienta, przyjemność z zakupów.

Każdego dnia jesteśmy świadkami sukcesów sklepów internetowych w dropshipping. Małe ryzyko finansowe, niskie koszty początkowe, szybki start i różnorodność produktów dodatkowo zwiększają szanse powodzenia e-biznesu. Niekwestionowanym plusem współpracy na zasadzie dropshipping, który ma bardzo konkretne przełożenie na koszty działalności są znaczne oszczędności wynikające z braku konieczności prowadzenia magazynu oraz brak konieczności inwestowania w towar, który przecież nie zawsze może znaleźć swoich nabywców.  Pozwala to skupić się na takich aspektach jak reklama i rozwój sklepu. 

Czy moja oferta będzie konkurencyjna?

Nie polecamy walki cenowej, aby przyciągnąć klientów. Są inne sposoby na wyróżnienie się na rynku i przyciągnięcie klientów. Na początku działalności sklepu internetowego dropshipping przyciągnij klientów ciekawą szatą graficzną, doskonałą obsługą klienta, ciekawymi treściami (które możesz publikować na darmowym module bloga w obrębie sklepu na platformie Redcart). Bardzo istotne jest również zmienianie opisów produktów. Jeśli tego nie zrobisz, to Twój sklep niczym się nie będzie wyróżniał od pozostałych, które są zintegrowane z daną hurtownią. Obecnie podstawą zaistnienia na rynku są działania w social mediach, stosowanie SEO, live chata na stronie i wiele innych. Taki sposób prowadzenia sklepu internetowego zapewni zadowolenie klientów, zdobycie ich zaufania i powrót na zakupy do Twojego sklepu.

Dropshipping a podatki

Generalnie w podatkach mówi się o dwóch typach transakcji dropshippingowych. Przepisy do rozliczenia dropshippingu nie odnoszą się jednak wprost, należy więc korzystać z przepisów ogólnych oraz wydanych interpretacji. Sposób rozliczenia tego typu transakcji dla celów podatku dochodowego zależy od tego, czy sprzedaż towarów odbywa się we własnym imieniu, czy też polega na świadczeniu usług w zakresie pośrednictwa handlowego.

W przypadku pośrednictwa w sprzedaży towarów handlowych (a więc, gdy nie kupujemy towarów, ani nie stajemy się ich właścicielem) to przychodem uzyskanym z tego tytułu będzie wartość prowizji. Przychodem ze świadczenia usług dropshippingu będzie zatem różnica między kwotą wpłaconą przez klienta a kwotą wysłaną dostawcy w celu realizacji zamówienia. Otrzymana prowizja stanowi przychód z działalności. Pośrednik nie ponosi wydatków na zakup towaru i tym samym nie ujmuje ich w kosztach podatkowych.

Opodatkowaniu podlega więc wyłącznie uzyskana prowizja. Działalność może być rozliczana na gruncie podatków dochodowych  na zasadach ogólnych (wówczas podstawą opodatkowania jest przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodów). Istnieje również możliwość rozliczenia podatku dochodowego ryczałtem. Organy podatkowe zwykle kwalifikują takie rozwiązanie do usług opodatkowanych ryczałtem 8,5%.

W drugim modelu dropshippingu sprzedawca nie jest pośrednikiem w sprzedaży, ale nabywa towar na swoją rzecz od dystrybutora/producenta i sprzedaje go dalej nabywcy.  Organy podatkowe dopuszczają opodatkowanie takich usług ryczałtem 3%. W dropshippingu rozumianym jako sprzedaż we własnym imieniu i na własny rachunek umowa sprzedaży zawierana jest pomiędzy sprzedawcą a klientem. Dostawca czy hurtownia, dokonuje jedynie wysyłki towaru do klienta. Właściciel e-sklepu dokonuje zakupu towaru u dostawcy i odsprzedaje go następnie klientom. Uzyskanym w ten sposób przychodem będzie kwota otrzymana od nabywcy towaru. Jeżeli przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT, opodatkowaniu podlega kwota netto, w przeciwnym przypadku będzie to cała kwota, łącznie z podatkiem. Należy pamiętać o tym, że udokumentowane wydatki związane z zakupem towarów do dalszej odsprzedaży będą stanowiły koszt uzyskania przychodu, więc przedsiębiorca również je może odliczyć od podatku.

Jako, że sprzedawca we własnym imieniu i na własny rachunek zajmuje się handlem towarami, powinien zewidencjonować w swoich księgach cały obrót towarowy. Faktura za nabycie towaru od dystrybutora zostanie zaksięgowana jako koszt w postaci zakupu towaru handlowego, z prawem do odliczenia VAT. Natomiast przychód zostanie udokumentowany na podstawie faktury wystawionej dla nabywcy towaru, również z naliczonym VAT – właściwą stawkę stosuje się w zależności od rodzaju sprzedawanego towaru. Jeśli chodzi o wykazanie kosztów transportu, to przepisy nie narzucają sposobu, w jaki należałoby je wykazać na takiej fakturze. Można je więc wykazać łącznie, w pozycji towaru, lub jako osobną pozycję. Bez względu jednak na metodę wykazania kosztów, należałoby zastosować stawkę VAT właściwą dla wysyłanego towaru, w tym też dla kosztów wysyłki.

Sklep internetowy z VAT czy bez VAT

Póki nie jesteś pewien, że biznes się rozwinie najlepiej nie wybierać opcji bycia czynnym podatnikiem VAT. Przy sklepie internetowym na początek najlepiej wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych. Jeśli nie jesteś vatowcem to Twoje netto=brutto. Czyli wystawiasz "fakturę bez vat". Twoja cena sprzedaży musi być skalkulowana na podstawie ceny zakupu brutto. VAT na fakturze zakupowej jest dla Ciebie nieodliczalny i w takiej sytuacji cena brutto zakupu jest cena wyjściową do dalszych kalkulacji.

Na wstępie warto zwrócić uwagę, że sprzedaż niektórych produktów odgórnie zobowiązuje przedsiębiorcę do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT (np. towary objęte akcyzą, wyroby z metali szlachetnych). Jeśli jednak rodzaj sprzedawanych produktów nie odbiera przedsiębiorcy prawa do zwolnienia jak w przypadku prowadzenia sklepu internetowego, w niektórych przypadkach, warto z niego skorzystać. Bycie nievatowcem opłaca się, szczególnie jeżeli:

- koszty działalności są niskie lub zerowe

- przedmiotem handlu są produkty własnej produkcji - jeśli ich produkcja jednocześnie nie nie wymaga zakupu drogich materiałów (np. rękodzieło)

- oferta skierowana jest do osób prywatnych, które nie mogą odliczyć VAT-u od zakupów lub podmiotów zwolnionych z VAT.

Jeśli natomiast prowadzenie sklepu internetowego o danym profilu generuje wysokie koszty,  towary pochodzą od zewnętrznych dostawców, duża część sprzedaży odbywać się będzie na rzecz innych firm a przewidywane nakłady na rozwój sklepu są wysokie - warto rozważyć opcję bycia czynnym podatnikiem VAT.

Czy w sklepie internetowym potrzebuję kasy fiskalnej?

Jeśli rodzaj sprzedawanych produktów nie obliguje do rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej, kryterium stosowania kasy fiskalnej, co do zasady opiera się na kwocie obrotu w roku podatkowym. Obowiązek stosowania kasy fiskalnej powstaje, gdy obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym przekroczyły 20 000 zł netto - w przypadku czynnych podatników VAT.

Właściciele sklepów internetowych mogą skorzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej na podstawie przyjmowania płatności wyłącznie za pośrednictwem banku. W tym przypadku każdy wpływ środków pieniężnych na konto powinien być jednak odpowiednio opisany. Z dokonanej płatności powinno wynikać, jakiego towaru dotyczyła sprzedaż (w przypadku sklepów internetowych może wystarczyć numer zamówienia) oraz na czyją rzecz została dokonana. Przelew powinien zatem zawierać dane klienta (w przypadku sprzedaży wysyłkowej towarów także jego adres). Powyższego zwolnienia nie da się zastosować w przypadku sklepu online, który dopuszcza odbiór osobisty i płatność gotówką.