Choć e-sklepy na rynku są aktywne od dawna, to zaufanie do przeprowadzania transakcji w Internecie wciąż pozostawia wiele wątpliwości. Rosnąca konkurencja na rynku powoduje, że sklep internetowy musi być dostosowań do obecnych standardów. Oprócz oprogramowania sklepowego, narzędzi i funkcjonowania e-biznesu ze strony właściciela, istnieje druga strona strona e-commerce. Klienci - bo o nich mowa, wybierają spośród różnorodnych sklepów internetowych te, które spełnią ich oczekiwania. Elementy, które mogą wydawać się mało istotne, są składnikami wpływającymi na wiarygodność sklepu. Na co zatem zwracają uwagę Klienci w sklepach internetowych?

Oto 5 elementów, na które zwracają uwagę Klienci w sklepie internetowym:

1. Elementy informacyjne

Od 25 grudnia 2014 roku, czyli w dniu w którym zachodzą oficjalnie zmiany w nowym prawie konsumenckim. Głównym jej celem jest świadome informowanie nawet o najdrobniejszych szczegółach transakcji czy też uzupełnienie dotychczasowych zmian. Na przykład z obecnie 6 informacji na stronie sklepu internetowego, po dokonanych zmianach ich liczba wzrośnie do 21. Dodatkowe informacyjne obowiązki w sklepie będą tyczyły np. informowania w zakresie odstąpienia od umowy, reklamacji czy zwrotu towaru w sklepie internetowym.

Regulamin
Obecność regulaminu w sklepie staje się wymogiem, który sklepy internetowe muszą spełnić. Odpowiednio skonstruowany regulamin przez prawników pozwoli uniknąć kruczków prawnych ze strony Klienta jak i sklepu. Prawidłowo sporządzony regulamin zawiera takie informacje jak koszty i terminy dostaw towaru, odstąpienie od umowy, sposoby płatności, realizację reklamacji. Dzięki aktualizacjom regulamin sklepu internetowego będzie zawsze na bieżąco względem ciągle nowych klauzul niedozwolonych (obecnie jest ich ponad 5 000).

Polityka prywatności / polityka cookies
Informowanie Klientów o polityce prywatności, czyli o tym w jaki sposób są zbierane i przetwarzane ich dane to element, który choć zawarty jest w sklepie internetowym, rzadko jest czytany. Każdy Klient przekazując dane osobowe powinien wyrazić zgodę na ich przetwarzanie. W przypadku odmowy sklepy nie będą mogły realizować zamówień. Prawidłowo skonstruowana polityka prywatności powinna zawierać informacje kto zbiera i kto jest administratorem zebranych danych, w jaki sposób są one chronione i w jakim celu są wykorzystywane. Klient w każdej chwili ma prawo do aktualiuzacji swoich danych lub ich całkowitego usunięcia.


Koszty wysyłki i FAQ
Informowanie o dodatkowych kosztach czy przewidywanym czasie wysyłki to elementy, które są znaczące podczas zamawiania produktów ze sklepu. Jeśli oferujemy darmową dostawę od pewnej kwoty zakupu - przygotuj informację "do darmowej wysyłki zostało Ci.. zł". Przedstawienie takiej informacji na stronie głównej przyciągnie uwagę i zmotywuje do dokonania transakcji. Jeśli informacja o darmowej dostawie pojawi się dopiero przy podsumowaniu zamówienia, istnieje prawdopodobieństwo, że zniechęcony Klient porzuci koszyk. Pamiętajmy także, aby informacja związana z kosztami dostawy nigdzie nie zniknęła w procesie zakupowym. FAQ to zbiór, w którym znajdują się najczęściej zadawane pytania przez Klientów. Element ten staje się szczególnie pomocny, ponieważ wszystkie niezbędne informacje znajdują się w jednym miejscu. Skondensowanie najważniejszych pytań i odpowiedzi jest pomocne szczególnie początkującym Internautom, którzy obawiają się. Przedstawienie na stronie FAQ pozwoli uniknąć dodatkowych maili oraz telefonów z pytaniami o koszty dostawy, czas realizacji czy sposób wysyłki.

 

Elementy sklepu internetowego
2. Bezpieczeństwo


Niski wskaźnik zaufania wśród obywateli naszego kraju, a przede wszystkim strach przed niewłaściwym wykorzystywaniem danych w Internecie skłania e-biznesy do podjęcia dodatkowych działań z zakresu bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo dokonywania transakcji zapewnione jest dzięki Certyfikatom SSL. Szyfrowanie 256 bitowe połączenia, które stosowane są również w instytucjach bankowych, gwarantują bezpieczne przekierowywanie danych i nieudostępnianie ich w niepowołane ręce. Dzięki certyfikatowi SSL zyskujesz wiarygodność w oczach Klientów, a także chronisz dane swojej firmy. Posiadanie zabezpieczeń oznacza, ze właściciel przykłada wagę do bezpieczeństwa danych, które gromadzą, a także stosuje się do zaleceń GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych).

3. Oferta

W zależności od branży w jakiej założony jest sklep internetowy wyselekcjonowanie produktów w sklepie (i wybranie tych najlepszych) spowoduje, że dla potencjalnego Klienta sklep staje się atrakcyjny. W przypadku niszowej branży produkty to najcenniejszy skarb sklepu internetowego. Pamiętając o grupie docelowej dla której tworzysz sklep, stwórz taką ofertę produktową, która będzie się wzajemnie uzupełniać - to będzie generowało dla Ciebie dodatkowe zyski. Masz produkty, które świetnie się sprzedają? Pokaż je innym! Klienci zachęceni popularnością najczęściej wybieranego produktu będą skłonni również go kupić. Dzięki statystykom dostępnym w panelu administracyjnym RedCart - łatwo będzie stworzyć porównanie Bestellerów i stworzyć listę TOP 3 produktów z naszej oferty. Następnie wystarczy zastosować również takie narzędzie marketingowe jakim jest cross-selling, by sprzedawać produkty, które kupili również inni Klienci. 

4. Grafika

Profesjonalnie wyglądający sklep internetowy przyciąga uwagę odbiorcy, ale również przedstawia poważne podejście do e-biznesu. Sklep internetowy jest podporządkowany tym samym zasadom co sklep tradycyjny. Ład, porządek i schludność przyciągają nowych Klientów. W przypadku e-sklepu grafika strony głównej jest jak witryna sklepu na ulicy. Im atrakcyjniejsza, tym przyciąga większe grono zainteresowanych osób. Grafika sklepu powinna spełnić również funkcję nawigacji - to dzięki niej Klient od razu będzie wiedział w którym miejscu może znaleźć interesujące go produkty. Jeśli chcemy wyodrębnić grupę produktów będących w promocji, warto stworzyć banery w kolorach kontrastowych od reszty szablonu sklepu. To przykuje wzrok Klientów, a także stanie się nawigującym elementem w procesie zakupowym.

5. Wiarygodność 

Rekomendacje produktów stają się elementem, dzięki którym efekt ZMOT ma rację bytu. ZMOT, czyli Zero Moment Of Truth działa na podstawie rekomendacji z użytkowników, którzy mieli już doświadczenie z produktem. To na podstawie użytkowania produktu Klient postanawia podzielić się wiedzą na temat zamówionego towaru. Jeśli efekt ZMOT działa negatywnie dla Twojego biznesu - masz szansę to zmienić. Doskonal informacyjne elementy, popraw opisy produktów, wysyłaj newslettera, a także popraw swoją obsługę posprzedażową. Recenzje i opinie produktów wystawione przez Twoich Klientów dodają wiarygodności sklepowi internetowemu. Dzięki możliwościom oprogramowania RedCart ocena produktu, opinia czy komentarze są dostępne na szatach w wersji 3.0.



Wykorzystaj wiedzę w praktyce - załóż sklep!