Jak promować sklep internetowy? Narzędzia do promocji i monitorowania.

W poprzednim tekście pisałam o tym na jakie aspekty zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu witryn www i które z nich są kluczowe dla każdego właściciela sklepu www lub witryny.

Obok całej listy obszarów takich jak prace analityczne mające na celu wybór odpowiednich słów, zdefiniowanie tzw.meta danych w postaci Tytuł/Opis/Słowa kluczowe, kończąc na wdrożeniu narzędzi analitycznych, wyzwanie stanowi proces monitorowania prac w SEO i ich rezultatów.

W poniższym tekście poruszę tematy narzędzi niezbędnych do takiej analizy oraz tego, co i jak można w nich analizować.

Podstawowym narzędziem są narzędzia Google Analytics oraz Google Webmaster. Pierwsze pozwala na pogłębioną analizę istotnych z perspektywy marketingu parametrów strony www czy sklepu internetowego mianowicie:

- Źródeł pozyskiwania ruchu na witrynie (skąd przychodzą użytkownicy witryny),

- Liczby użytkowników powracających i stale odwiedzających witrynę,

- Czynnika tzw. bounce rate - który oznacza % porzuceń witryny czyli sytuację, gdzie użytkownik wszedł na stronę, ale praktycznie natychmiast po wejściu na nią wyszedł z niej.

Promocja sklepu internetowego - narzędzia i monitorowanie

Google Analytics wspiera także w śledzeniu rynków (krajów), z których witryna pozyskuje użytkowników, wskazuje na przykład czy większość użytkowników jest z Polski, może Austrii, a może ze Stanów Zjednoczonych. Te konkretnie informacje wspierają marketerow w planowaniu dalszych działań promocyjnych w zależności od potencjału poszczególnych rynków i ewentualnego zainteresowania użytkowników tych rynków oferowanymi produktami czy usługami.

Drugim kluczowym narzędziem - choć bardziej z perspektywy technicznego działania witryny i jej procesu optymalizacji - jest Google Webmaster. To w tym narzędziu należy zgłosić witrynę tak, aby mechanizmy wyszukiwarki Google wiedziały, że mają zacząć odwiedzać zgłoszoną witrynę celem pobrania informacji (treści) na niej zawartych, a także sprawdzić czy posiada ona (prawidłowo) wygenerowaną site mapę - mapę witryny - składającą się z listy - struktury całej witryny.

Google Webmaster pozwala analizować także ogólne błędy związane z indeksowaniem witryny w wyszukiwarce Google oraz śledzić kondycje mapy, weryfikować ilość zapytań do witryny, a także dbać o jakość kodu witryny, tak aby zawierał on odpowiednie znaczniki niezbędne dla Google.

Monitoruj pozycje słów kluczowych

Kolejnym choć niebezpośrednio związanym z rodziną produktów Google lecz bardzo przydatnym w SEO jest narzędzie monitorujące pozycje słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Po tym jak uda sie wybrać listę słów kluczowych, wdrożyć narzędzia Google Analytics oraz Google Webmaster - kolejny krok to potrzeba monitorowania faktycznej pozycji, którą zajmuje witryna na wskazane słowa kluczowe.

Oczywiście takie prace ostatecznie moźna wykonywać 'ręcznie' wpisując dane słowo kluczowe w Google. Jednak taka praca manualna przestaje być efektywna w przypadku, gdy słów kluczowych jest więcej, niż 10 - wtedy warto mieć narzędzie, w którym jednorazowo definiuje sie listę słów kluczowych, następnie całość jest już wykonywana automatycznie.

W zależności od narzędzia raporty z pozycji można generować codziennie, raz w tygodniu czy raz w miesiącu. Na rynku istnieje wiele tego typu narzędzi począwszy od prostych, bardziej lokalnych narzędzi, które domyślnie weryfikują pozycje słów kluczowych wyłacznie w lokalnej wersji wyszukiwarki Google, np. tylko w wersji polskiej, po narzędzia bardziej zaawansowane, które pozwalają na ręczną konfigurację wersji językowych wyszukiwarki Google czy Bing.

Zapraszam Cię do odwiedzania bloga Red Cart, w każdym miesiącu mam dla Ciebie porcję cennych, praktycznych wskazówek o tym, jak wykorzystać internetu, działań marketingowych i komunikacji, w celu uzyskania najlepszych efektów z możliwych.

Już w nastęnym miesiącu tekst o tym, jak analizować wyniki z badania SEO witryny i co one właściwie oznaczają?

Ewa Kasiak

Pasjonatka nowych technologii, specjalizuje się w skutecznym zarządzaniu projektami IT - głównie w oparciu o zwinne metodyki. Po kilku latach spędzonych w strukturach korporacyjnych, wdrożeniach projektów w krajach Europy Środkowej i Skandynawii, założyła spółkę New Media and Technologies Sp. z o.o., która działa w obszarach marketingu internetowego, konsultingu biznesowego i zarządzania projektami, a także budowy witryn, systemów i aplikacji.

Ewa Kasiak prowadzi również blog dla kobiet zainteresowanych biznesem, nowymi technologiami oraz rozwojem - aby dowiedzieć się więcej wejdź na Internet-News.
e-mail: eva@newmediaandtechnologies.com
LinkedIn - Ewa Kasiak

Wykorzystaj wiedzę w praktyce - załóż sklep!