Planujesz otworzyć sklep online i starasz się o dotację? W takim razie w biznesplanie musisz zawrzeć konkretne elementy, które pozwolą osobom poznać informacje o rynku, co chcemy sprzedawać i czy wiemy jak dotrzeć do Klientów. Tobie, taki plan pozwoli oprzeć konstrukcję całej promocji i sprzedaży w e-sklepie.

To, co jest najważniejsze w planie e-marketingowym to skrupulatne działania, które możesz oprzeć na 4 elementach.

1. Produkt

Twój sklep spełnia oczekiwania szczególnej grupy Klientów, których wcześniej musisz odpowiednio poznać. Koniecznie w planie musisz zaprezentować to, co zamierzasz sprzedawać. Osoba, która będzie czytała Twój biznesplan musi wiedzieć dokładnie jakie typu produkty będą w ofercie, jaką ilość klientów będziesz w stanie obsłużyć, a także jaką średnią ilość produktu będziesz sprzedawał. Opisz swoje grupy docelowe, do których będziesz chciał trafić ze swoim produktem. Nie zapomnij wspomnieć o konkurencji, którą obserwujesz.


2. Cena

Cena musi być dostosowana do obecnej sytuacji rynkowej. Walka cenowa może przyciągnąć klientów na początku, później takie rozwiązanie nie będzie korzystne dla działania e-biznesu. W tym punkcie ustal jakie główne czynniki będą wpływały na cenę produktów w Twoim sklepie:

- koszty (cena kształtowana jest według poniesionych kosztów),
- popyt (jeśli sytuacja na rynku jest korzystna, można lekko podnieść cenę),
- atrakcyjność produktu (jeśli produkt jest szczególnie atrakcyjny, można obniżyć jego cenę),
- marża (przeważnie ustalana na jednym poziomie),
- sezonowość (czy nasze produkty będą szczególnie atrakcyjne wyłącznie w pewnym okresie).


3. Dystrybucja

W tej części przedstaw sposób wszelkie dostępne kanały dystrybucji i usług posprzedażowych. Zamówienia trafiające do panelu sklepu w prosty sposób można zarządzać. Musimy określić również, w jaki sposób będą dokonywane zwroty i rozpatrywane reklamacje. Dodatkowo na stronie naszego sklepu należy przedstawić jakie będą dostępne formy płatności i możliwości dostarczenia towaru.


4. Promocja i reklama

Aby sklep mógł prawidłowo funkcjonować, należy go odpowiednio reklamować. Dla sklepu internetowego najpopularniejszymi formami promocji jest:

- pozycjonowanie się w wyszukiwarkach,
- reklama płatna w sieci Google,
- mailingi,
- blog w obrębie sklepu,
- aktywność w mediach społecznościowych itp.

Pamietaj o podstawowej zasadzie: promocja i dystrybucja skupiają się na sposobach dotarcia do klientów. Natomiast cena i produkt skupiają się na zaspokojeniu wymagań użytkowników e-sklepu.

Wykorzystaj wiedzę w praktyce - załóż sklep internetowy!