MyCart wywiady właścicieli sklepów internetowych RedCart

Prosperujący e-biznes, to powód do dumy, a my lubimy się chwalić! Dlatego w ramach cyklu wywiadów "MyCart – opowiem Ci o e-biznesie", prezentujemy wzorcowe sklepy internetowe RedCart.pl, które pretendują do odniesienia sukcesu w e-handlu.

To nasze podziękowanie, dla e-partnerów biznesowych z którymi możemy efektywnie działać w branży.

O e-sklepie, który oferuje mądre jedzenie opowiada Pan Piotr Wojtecki, właściciel smartfood.sklep.pl



Produkty marki Smartfood odniosły sukces w krótkim czasie. Niskokaloryczną, zdrową żywność o wysokiej jakości odżywczej kupić można m.in w sieci sklepów Rossmann oraz w sklepie internetowym RedCart. Warto także wspomnieć, że marka Smartfood otrzymała w 2014 prestiżowny Laur Konsumenta jako "Odkrycie Roku 2014" w kategorii produktów ułatwiających odchudzanie. O budowaniu marki oraz roli, jaką pełni w niej sklep internetowy porozmawialiśmy z właścicielami smartfood.sklep.pl.


Gdy mówię smartfood.sklep.pl myślę...

Praktyczne narzędzie, wzbogacające naszą ofertę produktową dostępną w kanałach tradycyjnych i zwiększające zasięg sprzedaży.

Czym są produkty marki SmartFood? Jakie są ich najważniejsze właściwości?
Produkty SmartFood to kategoria zbilansowanych diet niskokalorycznych – charakteryzują się niską kalorycznością, przy równoczesnym zachowaniu zbilansowanego składu pod kątem składników odżywczych, witamin i składników mineralnych. Kategoria produktowa wywodzi się bezpośrednio z zastosowań medycznych, ale z biegiem lat nabrała cech pożądanych przez konsumenta na rynku. W tym momencie w Polsce to dosyć nowy segment rynku, ale obserwując kierunki rozwoju na zachodzie Europy i biorąc pod uwagę rosnący problem otyłości w kraju, patrzymy na nasz biznes rozwojowo. Cechami charakterystycznymi naszej marki jest wysoka jakość przy zachowaniu dobrej ceny. Jako jedni z pierwszych na europejskim rynku wprowadziliśmy model sprzedaży posiłków w pojedynczych saszetkach, dostosowując go do wymagań polskiego klienta.

Wiele mówi się o tym, że niskokaloryczne odżywianie nie przynosi wymiernych efektów bez połączenia z aktywnością fizyczną. Jak jest w przypadku produktów marki SmartFood? Mają na celu szybką redukcję wagi, stanowiąc swego rodzaju „dietę cud" np. przed wakacjami, czy są raczej pomysłem na życie i zdrowie odżywianie dla osób dbających o sylwetkę na co dzień?

Określenie „diety cud" to stereotyp, z którym walczymy od początku istnienia na rynku – i mamy świadomość, że dużo osób bez odpowiedniej wiedzy dalej będzie postrzegać produkty LCD i VLCD jako „magiczną pigułkę". W dużym skrócie można powiedzieć, że nasze produkty to narzędzie, które w bezpieczny i komfortowy sposób pozwalają przeprowadzić zbilansowaną dietę redukcyjną – ale wymaga to determinacji i pracy ze strony klienta.

Dużą wagę przykładamy do edukacji klienta i popularyzacji kategorii w Polsce. Diety o obniżonej wartości kalorycznej to sprawdzone narzędzie, które przy prawidłowym stosowaniu przynoszą efekty w postaci trwałej utraty masy ciała. Cechą charakterystyczną diet LCD jest między innymi etapowość – czyli włączenie posiłków do regularnej diety w odpowiednich proporcjach. Całość programów, które tworzone były przy współpracy ze specjalistami w dziedzinie żywienia i wykorzystaniu wieloletniego doświadczenia naszych partnerów, skonstruowana jest w ten sposób, żeby zacząć od szybkiej redukcji, a następnie włączać regularne posiłki do diety i spowolnić proces utraty masy ciała – dzięki czemu w późniejszych etapach unikamy efektu jo-jo. Dlatego podkreślamy, że ważne jest zapoznanie się z działaniem produktów, tak żeby dietę przeprowadzić w sposób prawidłowy – czyli efektywny.

Nawiązując do drugiej części pytania - podczas ponad rocznej pracy wyróżniliśmy trzy główne grupy klientów: Pacjenci medyczni – osoby, które z przyczyn zdrowotnych muszą zredukować w krótkim czasie masę ciała. Druga, najszersza grupa, to klienci regularni – to osoby, które albo chcą przeprowadzić szybką 2-3 tygodniową redukcję np. Przed wakacjami, lub sylwestrem, albo zdecydowane są na dłuższą dietę w celu schudnięcia. Ostatnia grupa to osoby aktywne i sportowcy – które nasze produkty traktują, jako suplementy regularnej diety, w celu utrzymania bilansu energetycznego diety, suplementacji wysokojakościowego białka lub nawodnienia w czasie treningu.

Produkty SmartFood można kupić także w punktach stacjonarnych, w tym w sieci Rossmann. Jaką rolę w wielokanałowej sprzedaży pełni sklep internetowy? Skąd pomysł na otwarcie sklepu internetowego?

Sklep Internetowy w dzisiejszych czasach to produkt niezbędny do prowadzenia skutecznej sprzedaży, ważny element wizerunkowy i był naturalnym etapem rozwoju firmy. W naszym wypadku pozwala nam na sprzedaż produktów, niedostępnych w kanałach tradycyjnych, badanie reakcji rynku na wprowadzenie nowości oraz zidentyfikowanie grupy docelowej, która co ciekawe, jest inna niż w rynku tradycyjnym.

Zdecydowaliśmy się na gotowe oprogramowanie, ponieważ:

Zależało nam na szybkim wdrożeniu projektu bez konieczności długotrwałego etapu projektowania i implementowania sklepu od podstaw. Nie bez znaczenia była też kwestia kosztów, które w przypadku stawiania platformy od podstaw – rosną z godziny na godzinę ;)

Największymi zaletami gotowego oprogramowania jest:

To cechy, które wskazałem wcześniej – szybkie wdrożenie, sprawdzone rozwiązania, ciągła optymalizacja, przy równocześnie niskiej cenie.

Produkty marki SmartFood otrzymały prestiżowy Laur Konsumenta jako „Odkrycie Roku 2014" w kategorii produktów ułatwiających odchudzanie; także blogerzy polecają żywność spod znaku SmartFood. Ile czasu potrzeba było, aby zbudować markę rozpoznawalną wśród osób dbających o zdrowie i szczupłą sylwetkę?

Istniejemy od maja 2014 roku – także mógłbym odpowiedzieć, że rok. Zbudowanie rozpoznawalnej marki wymaga albo dużych nakładów pieniężnych, albo odpowiednich ludzi, dużego zaangażowania, spójnego pomysłu, popartego zapotrzebowaniem rynku... i też dużych nakładów pieniężnych ;)

Czy koszty otwarcia i prowadzenia sklepu internetowego są wysokie?

W naszym przypadku nie był to duży problem – od początku rozwoju przewidywaliśmy ten element w ofercie, w związku z tym rozbudowa magazynu obejmowała wydzieloną część, specjalnie przygotowaną do sprzedaży internetowej. Oprócz kwestii logistycznych, kwestie związane z administracją oraz księgowością też były prowadzone w taki sposób, żeby dystrybucja w kanałach internetowych była jak najłatwiejsza.

Co sprawia największe problemy przy prowadzeniu sklepu internetowego?

Trochę problemów mieliśmy przy integracji serwisu z dodatkowymi narzędziami logistycznymi, albo rozliczeniowymi, ale sprawna pomoc ze strony dostawcy platformy pomogła rozwiązać wszystkie problemy. Sporo czasu zajmuje poznanie nowych funkcji. Największą wadą panelu RedCart jest brak bazy wiedzy – pewnego rodzaju samouczków z przykładami wdrożeń, dzięki którym samemu można by zgłębić wszystkie narzędzia i funkcje, nie używając metody „prób i błędów". (Przyp. Serdecznie zapraszamy do nowo otwartego Centrum Wiedzy RedCart

Wśród narzędzi marketingowych w sieci najbardziej sprawdza się:

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wydaje nam się, że w przypadku produktów SmartFood najważniejsze jest budowanie długotrwałych relacji z klientami, podpartych rzetelnymi informacjami. W związku z tym możemy uznać, że content marketing, wsparty dodatkowymi narzędziami promocyjnymi jest najskuteczniejszy, chociaż ze względu na specyfikę narzędzia, ciężko przełożyć w krótkim czasie działania na wyniki sprzedażowe.