Główną zaletą dropshippingu jest to, że to dostawca wysyła za Ciebie sprzedane w Twoim e-sklepie produkty do Twojego klienta. To właśnie dostawca ma w swoich magazynach produkty, które Ty oferujesz swoim klientom w sklepie internetowym. Ty nie kupujesz i fizycznie nie posiadasz produktów, które sprzedajesz. Dropshipping polega więc na przeniesieniu części logistycznej związanej z obsługą klienta – czyli pakowania, wysyłki, ale również rozpatrywania reklamacji czy zwrotów – na dostawcę, co jest bardzo atrakcyjne dla sprzedawców i coraz bardziej popularne na rynku. W końcu kto nie chciałby zarabiać nie ruszając się z domu? Wkładając w sprzedaż mniej wysiłku?

dropshipping wysyłka sklep internetowy redcart

Jak wygląda proces wysyłki w dropshipping?

W dropshipping pozbywasz się uciążliwych, pochłaniających czas, energię i pieniądze kwestii logistycznych, którymi zajmuje się w Twoim imieniu hurtownia. Twoim głównym zadaniem jako sprzedawcy jest przyciągnięcie uwagi klientów i osiągnięcie jak największej liczby zamówień w sklepie internetowym.

Przebieg całego procesu realizacji zamówienia - a więc to jak będzie wyglądała współpraca z hurtownią zależy od narzucanych przez nią warunków i zawartej z hurtownią umowy. Hurtownie mają różne zasady, według których funkcjonują. Niektórzy dostawcy przystępują do przygotowania paczki zaraz po otrzymaniu dyspozycji ze sklepu, a inni czekają na zaksięgowanie opłaty za produkty na swoim koncie. Generalnie na proces wysyłki w dropshipping składają się poszczególne kroki:

  1. Klient składa zamówienie w sklepie internetowym

  2. Klient e-sklepu opłaca zamówienie

  3. Środki trafiają na konto sprzedawcy

  4. Sprzedawca zamawia określony towar za pośrednictwem strony hurtowni

  5. Hurtownia przystępuje do realizacji zamówienia - kompletuje zamówienie, dołącza materiały reklamowe, przesłany paragon dla klienta

  6. Hurtownia wysyła towar na wskazany adres klienta

  7. Hurtownia wystawia na e-sklep do zapłaty fakturę zbiorczą pod koniec miesiąca lub osobną do każdego zamówienia

  8. Sprzedawca dokonuje opłaty zamówienia, które zrealizowała hurtownia dropshipping

Cały proces zaczyna się, gdy klient dokonuje zakupu w naszym sklepie internetowym: wybiera produkt, system płatności i potwierdza zamówienie. W związku z tym, że jako sprzedawca nie posiadasz sprzedawanych  przez siebie produktów, przekazujesz dostawcy wszelkie informacje związane z realizacją zamówienia, takie jak adres klienta i wybrany przez niego sposób przesyłki. Dostawca, po otrzymaniu dyspozycji zaczyna przygotowywać paczkę z towarem, natychmiast po otrzymaniu informacji lub zaraz po zaksięgowaniu płatności za towar, co zależy, jak wcześniej wspomnieliśmy od ustalonych przez strony warunków.

Koszty wysyłki w dropshipping

Koszt wysyłki, który opłacił klient, zostaje zwykle doliczony do faktury wystawionej sprzedawcy internetowemu przez dostawcę. Zarobkiem sprzedawcy jest marża, jaką narzuca on klientowi w sklepie na hurtową cenę towaru. Większość hurtowni dropshippingowych dysponuje własnymi możliwościami wysyłki towaru, ale czasem możliwe jest zamówienie swojego kuriera. Hurtownie po zrealizowaniu zamówienia przesyłają sklepowi link do śledzenia przesyłki.

Większość z hurtowni współpracująca w modelu dropshipping realizuje zamówienie nie czekając na płatność, czyli zaraz po tym jak dostanie je ze sklepu internetowego, a ze sklepem rozlicza się na zasadzie faktur, np. z trzydniowym terminem. Szczegółowe zasady realizacji zamówienia: jaki czas hurtownia daje sobie na realizację od momentu otrzymania zamówienia ze sklepu oraz czy uzależnia realizację od otrzymania płatności za towar, poznasz kontaktując się bezpośrednio z daną hurtownią. A teraz rozjaśnimy kwestie budzące wątpliwości, które dotyczą przygotowania i wysyłki zamówień w dropshipping.

Czy Twój klient będzie dłużej czekał na paczkę?

Czas realizacji zamówienia w typowym sklepie dropshippingowym nie jest dłuższy, niż w sklepie posiadającym tradycyjny magazyn. Dostawa w dropshippingu jest szybsza niż w modelu tradycyjnym, w którym towary zanim trafią do klienta - są przesyłane z hurtowni do sprzedawcy, a dopiero później do klienta. W przypadku sklepów korzystających z własnych magazynów - trudności w ich utrzymaniu i czas organizacji - skompletowania zamówienia, spakowania, pójścia na pocztę - szczególnie w przypadku obsługi zamówień przez jedną osobę - może przedłużać czas realizacji zamówienia.

To, jak długo Twój klient będzie czekał na paczkę w modelu dropshipping zależy głównie od sprawnej organizacji procesów logistycznych. Najlepsze hurtownie dropshippingowe, które nastawione są właśnie na ten model handlu, wypracowały sprawne procedury realizacji wysyłek do klientów, przystępując do przygotowania paczki zaraz po otrzymaniu dyspozycji ze sklepu. Paczka zostaje więc przygotowana do wysłania często jeszcze tego samego dnia. Hurtownie oferują dostarczenie towaru zwykle w przeciągu 48 godzin od momentu złożenia zamówienia. Oczywiście mogą zdarzyć się opóźnienia. Każda hurtownia podaje jednak szacunkowy termin dostawy, który sklep internetowy przekazuje swojemu klientowi detalicznemu. Hurtownia wysyła produkty z własnych magazynów, a więc ciężko tu więc o opóźnienia inne niż przypadki losowe.

Gdzie klient zwraca niepasujący lub wadliwy produkt?

Zdarzają się przypadki, w których towar jest wadliwy. Klient może również chcieć zakupiony towar zwrócić lub też wymienić. Co w takiej sytuacji? Gdzie klient zwraca niepasujący lub wadliwy produkt? W tym modelu odpowiedzialność z tytułu umowy sprzedaży spoczywa na sprzedawcy, a nie dostawcy (hurtowniku). Oznacza to, że pełen katalog obowiązków sprzedawcy - tych, które związane są z informowaniem konsumenta o jego prawach, jak i tych dotyczących reklamacji i odstąpieniu przez konsumenta od umowy - spoczywa na przedsiębiorcy, który prowadzi sklep internetowy.

Wiele hurtowni zobowiązuje się do pełnej obsługi posprzedażowej, która obejmuje obowiązki wynikające z rozpatrzenia zwrotów, wymian i reklamacji. W takich przypadkach zmienia się jedynie miejsce składania reklamacji lub zwrotów, a nie podmiot za nie odpowiedzialny. Wymiany, zwroty i reklamacje kierowane są wówczas na adres dostawcy. Są jednak hurtownie, które przyjmują i wymieniają towar tylko w przypadku wystąpienia wad produkcyjnych, a nie przyjmują tych powstałych na skutek używania produktu.

Co z reklamacją na podstawie gwarancji?

Odrębną kwestią są natomiast reklamacje na podstawie gwarancji. Jeśli którykolwiek podmiot (producent, hurtownia, pośrednik) udziela dobrowolnie gwarancji na produkt - tym samym staje się gwarantem odpowiedzialnym zgodnie z określonymi przez siebie zasadami. W takim przypadku reklamację na podstawie gwarancji należy zawsze kierować bezpośrednio do podmiotu będącego gwarantem. Uprawnienia klienta z tytułu gwarancji w żaden sposób nie wyłączają, ani nie ograniczają uprawnień klienta na podstawie rękojmi sprzedawcy - niezależnie od tego, czy sprzedawcą jest inny gwarant. Klient wybiera czy w razie potrzeby skorzystać z uprawnień wynikających z gwarancji, z rękojmi, czy też z obydwu.

CZY OBSŁUGA ROZPATRYWANIA ZWROTÓW JEST PŁATNA?

Zwykle procedura zwrotu produktów ustalana jest indywidualnie. Za każdy zwracany produkt może być (ale nie musi) naliczana dodatkowa opłata, zwykle w wysokości ok. 6 zł netto.

Co w sytuacji, gdy klient zamówi towary od dwóch różnych dostawców?

Sklep internetowy w dropshipping może być zintegrowany z więcej niż jedną hurtownią. W takim przypadku pojawia się jednak problem z wysyłką do klienta. W najgorszym przypadku klient otrzyma tyle przesyłek, z iloma hurtowniami jest zintegrowany sklep. W takiej sytuacji  będziesz musiał pokryć koszty kilku wysyłek. W przypadku sprzedaży produktów kilku hurtowni, należy pamiętać, aby odpowiednio zawyżyć koszta swojej przesyłki, żeby taka sprzedaż była opłacalna. Powinniśmy dać klientowi możliwość wyboru, czy chce dostać każdą zakupioną rzecz szybko, osobno i drożej, czy woli poczekać dłużej na jedną przesyłkę skompletowaną przez Ciebie i zapłacić za nią mniej. Klient zawsze powinien zostać jasno poinformowany o tym, że otrzyma kilka paczek.

Co w sytuacji nieodebrania paczki przez klienta?

W przypadku paczek nieodebranych przez klienta, to sklep ponosi ewentualne koszty kolejnej przesyłki lub innych kosztów poniesionych przez hurtownię w celu odbioru nieodebranej przesyłki i ponownego jej nadania.

Co z wysyłką dowodów sprzedaży?

W modelu sprzedaży dropshipping we własnym imieniu – sklep ma obowiązek wystawić dowód sprzedaży na swoje dane oraz dostarczyć go klientowi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, sklepy wystawiają klientom paragony i faktury, które można przesłać w formie elektronicznej. Wiele hurtowni zapewnia możliwość zamieszczania w paczkach wcześniej przesłanych przez e-sklep paragonów, bądź też drukowania rachunku dla klienta i dołączania go do paczki. Innym rozwiązaniem jest wystawianie e-faktur do paragonu i przesyłanie ich drogą elektroniczną do klienta. Faktury trafiają wówczas do klientów, a w dokumentacji sprzedawcy pozostaje faktura z podpiętym oryginalnym paragonem (po uprzednim zewidencjonowaniu transakcji na kasie fiskalnej). Najczęstszym rozwiązaniem wybieranym przez przedsiębiorców jest przesyłanie samych faktur drogą elektroniczną, jeśli przedsiębiorca nie ma obowiązku wystawiania paragonów. W sytuacji, gdy przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku używania kasy fiskalnej, może wystawiać faktury także w obrocie konsumenckim.

Paragon jest dokumentem wystawianym przez osoby prowadzące działalność gospodarczą i rejestrujące transakcje za pomocą kasy fiskalnej. Choć wydawałoby się, że taka forma ewidencjonowania sprzedaży przystaje do działalności sklepów internetowych, w większości właściciele e-sklepów są zwolnieni z konieczności używania kasy rejestrującej. Przyczyny zwolnień znaleźć można w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Sprzedawców internetowych dotyczy zwłaszcza zapis, mówiący o tym, że paragonem fiskalnym nie muszą być udokumentowane czynności, za które dokonano zapłaty całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika, zaś z ewidencji wynika dokładnie, czego zapłata dotyczyła. Jeżeli nabywca płaci za towar za pomocą przelewu, sprzedający jest zwolniony z konieczności rejestrowania transakcji za pomocą kasy fiskalnej.

Co z wysyłką materiałów reklamowych?

Dostawcy często w imieniu sklepów internetowych dołączają do pakowanych przesyłek materiały reklamowe np. ulotki, katalogi produktów, foldery, coś słodkiego, liścik od firmy, oklejają paczki dostarczonymi taśmami z nazwą i logo sklepu.Dołączony do przesyłki liścik z podziękowania np z cukierkiem od firmy to mile odbierane przez klientów działanie marketingowe, które sprawi, że Twój klient będzie zadowolony i istnieje duża szansa na to, że wróci jeszcze do Twojego sklepu.

Jakie rodzaje przesyłek są dostępne w dropshipping?

W przypadku współpracy z wieloma hurtowniami - nie ma ograniczeń w wyborze dopasowanej do potrzeb klienta formy przesyłki. Są hurtownie, które pozwalają na odbiór osobisty zakupionych produktów. Są hurtownie, które oferują również przesyłkę z pobraniem. Niektóre z nich zaznaczają jednak, że wysyłki za pobraniem będa możliwe jedynie za pośrednictwem kuriera zamówionego przez e-sklep. Klient e-sklepu może więc korzystać z różnych, dostępnych na rynku kanałów wysyłek - poczta, paczkomat, kurier, lub odbiór osobisty.

Dodatkowe opłaty za pakowanie i wysyłkę towarów?

Firma obsługująca procesy dropshippingowe musi opłacić swoją pracę – zazwyczaj jest to wliczone w ceny produktu, ale niektóre firmy mogą pobierać dodatkową opłatę. Zdarza się, że hurtownie mogą pobierać opłaty za ogólną współpracę w modelu dropshipping, np stałą kwotę co miesiąc, raz w roku lub za wysyłkę jednej paczki. Wszelkie dodatkowe opłaty, które narzuca hurtownia ze swojej strony powinny być przedstawione na stronie dostawcy.

Brak kontroli nad wysyłką produktów?

Wadą dropshipping jest fakt, że nie mamy pełnego wpływu, na to jak on wygląda proces realizacji zamówienia. W przypadku dropshippingu tracimy kontrolę nad znaczną częścią procesu sprzedaży, nie mogąc kontrolować m.in. szybkości wysyłki. Hurtownie po zrealizowaniu zamówienia przesyłają jednak sklepowi link do śledzenia przesyłki, co pozwala sprawdzić na jakim etapie jest realizowane zamówienie klienta, a także przesyłają e-maile z informacją o statusach realizacji zamówienia.