Pozycjonowanie sklepu internetowego to naturalny krok w rozwoju Twojego biznesu e-commerce. Warto więc mieć świadomość, jakie konkretnie działania obejmuje. Chociaż pozycjonowanie sklepu to złożony proces i musi być dopasowany indywidualnie, wyodrębniliśmy kilka obszarów, które warto mieć na uwadze. Sprawdź, czy już zrealizowałeś te działania lub zaplanuj je w najbliższym czasie.


Pozycjonowanie sklepu internetowego - początki

Na początku warto podkreślić, że nie ma jednego schematu działań SEO, który przyniesie sukces Twojemu sklepowi internetowemu. Zrealizowanie wszystkich działań zwiększa Twoje szanse na dotarcie do użytkowników Google, ale nic nie gwarantuje. W tym artykule nie omawiamy takich działań jak link building, a jest to jeden z filarów pozycjonowania. Zamiast tego skupiamy się na zrozumiałych dla początkującego właściciela sklepu działaniach, które mimo wszystko warto zlecić bardziej doświadczonym osobom.

Czy coś może pójść nie tak? W pozycjonowaniu można popełnić szereg błędów, które albo opóźnią dotarcie sklepu na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, albo wręcz to uniemożliwiają.

Przejdźmy jednak do tematu i przyjrzyjmy się krokom, które na pewno zostaną podjęte w procesie pozycjonowania Twojego sklepu.


Wybór słów kluczowych do sklepu internetowego

Pozycjonowanie to obowiązkowo - wybór i wdrożenie słów kluczowych na stronę. Co istotne, słowa kluczowe dobieramy odrębnie dla każdej podstrony sklepu. Nawet jeśli Twój sklep ma tysiące produktów, każdy produkt powinien być pozycjonowany na jak najlepiej dopasowane słowa kluczowe.

Inną kwestią jest uwzględnienie konkurencji. Jeśli prowadzisz nowy, niewielki sklep np. z koszulkami, nie masz szans na wygranie konkurencji do top 10 Google z gigantami typu Zalando. Możesz za to znaleźć sobie niszę, w której znajdą się sprzedawcy podobni do Ciebie. Zamiast więc prowadzić optymalizację sklepu na ogólne frazy typu koszulki z nadrukami, warto wykorzystać frazy long-tail, czyli takie, które precyzyjnie opiszą Twoją ofertę, np. koszulka z nadrukiem dla fana motoryzacji męska. Za każdym razem warto weryfikować konkurencyjność wybranej frazy w narzędziach oraz wpisując do Google i analizując strony z top 10 widoczne na tę frazę.

Wybrane bezpłatne lub częściowo bezpłatne narzędzia do weryfikacji popularności i konkurencyjności fraz:

https://neilpatel.com/ubersuggest

https://keywordtool.io

https://kwfinder.com

Jeśli rzeczywiście Twój sklep składa się z tysięcy podstron, opracuj plan optymalizacji, który uwzględnia priorytety. Najpierw przygotuj i dodaj frazy na najważniejsze podstrony (zazwyczaj są to strony generujące najlepszy zysk) i działaj stopniowo. Nie zapomnij także o frazach na kategorie produktowe, które możesz optymalizować na bardziej ogólne słowa kluczowe - opisujące kategorię.


Analiza konkurencji w top 10

W procesie pozycjonowania istotne jest cykliczne analizowanie konkurencji i prowadzenie działań w odniesieniu do niej. Oczywiście, podobnie jak w przypadku słów kluczowych warto obserwować działania sklepów na podobnym poziomie rozwoju. Co konkretnie sprawdzać i jak?

1. Widoczność w Google na te same słowa kluczowe - z łatwością zweryfikujesz to w takich narzędziach jak Senuto, czy SEMSTROM; z analizy dowiesz się z kim konkretnie konkurujesz na frazy i jaka jest Twoja sytuacja w Google w odniesieniu do konkurencji

2. Treści - to proste i skuteczne, sprawdź jakie treści mają sklepy, które już znalazły się w top 10 na te same frazy; można założyć, że mają treści, które spodobały się algorytmowi Google, więc można z takiej analizy czerpać wiedzę do planowania własnych treści - jakie frazy i jak często użyte w treści, jakie tematy, jaka objętość tekstów, czy w konkurencyjnych sklepach są blogi z poradami dla klientów itp.

3. Linki przychodzące - przy działaniach linkbuildingu, warto sprawdzać, skąd linki pozyskały konkurencyjne sklepy i ewentualnie udać się w te same miejsca, do tego posłuży narzędzie Ahrefs, Majestic lub inne analizujące profil linków


SEO copywriting i optymalizacja treści w sklepie internetowym

Copywriting w sklepie internetowym może być nie lada wyzwaniem - tysiące produktów do opisania i przy tym konieczność wdrożenia fraz. Wiele sklepów w tej sytuacji pokusiło się o skopiowanie opisów produktów od producenta. Jednak takie rozwiązanie nie sprzyja pozycjonowaniu sklepu w Google. Warto przyjąć, że Google na pierwszej stronie wyników wyszukiwania chce pokazywać strony, które dostarczają wartościową i unikalną treść odbiorcom. Poza unikalnością opisu zwróć uwagę na:

1. obecność właściwych fraz, wplecionych w naturalny sposób w tekst

2. pogrubienie ważnych fragmentów opisu

3. zastosowanie wypunktowania treści

4. przejrzysta edycja

W przypadku opisów produktów nie ma konieczności tworzenia długich tekstów. Istotne jest, aby opis przekazał klientowi wszystkie niezbędne informacje na temat produktu, aby zawierał zarówno jego cechy, jak i korzyści z zakupu. Co więcej, Google rozróżnia typy stron internetowych także po objętości i typie treści. W sklepach internetowych algorytm przywykł do krótkich opisów, a niektórzy eksperci wręcz twierdzą, że zbyt rozbudowane opisy wprowadzają algorytm w błąd przy określaniu typu strony. To tylko domysły, ale analizując sklepy, zauważamy, że faktycznie panuje zwyczaj krótszych treści na kartach produktów.

Warto zadbać także o opis kategorii. Wiele sklepów zaniedbuje tę stronę, a tym samym zmniejsza swoje szanse wobec konkurencji na dotarcie do top 10 na frazy określające grupy produktów. Nie popełniaj tego błędu i stwórz tutaj krótki tekst z odpowiednimi frazami.


Techniczna optymalizacja sklepów internetowych

Omówiliśmy treści i frazy, czyli najbardziej podstawowe i najbardziej przystępne dla początkujących elementy pozycjonowania. Jednak taki prawdziwym pierwszym krokiem w pozycjonowaniu powinno być usunięcie problemów technicznych w sklepie, a potem optymalizacja techniczna sklepu. Obejmuje ona m.in. takie działania jak:

1. optymalizacja title strony - z uwzględnieniem fraz; title powinno być unikalne dla każdej podstrony i czytelne dla odbiorcy

2. optymalizacja adresów URL - szczególnie w sklepach często pojawiają się w adresach niezrozumiałe ciągi znaków, zamiast tego warto wdrożyć czytelne adresy URL, składające się np. z nazwy kategorii i nazwy produktu

3. optymalizacja description - chociaż nie jest to czynnik wpływający bezpośrednio na SEO, ma wpływ na to, czy odbiorca wybierze Twój sklep w wynikach wyszukiwania, zadbaj, aby description zawierało frazę i informacje zachęcające do odwiedzin

4. usunięcie duplikacji - w sklepach stosowane są różnego rodzaju filtry i sortowania listy produktów, które przyczyniają się do powstawania zduplikowanych stron; może to obniżać wartość strony, więc niezbędne jest rozwiązanie tego problemu

5. przejrzysta struktura linków wewnętrznych - budowa menu, przejrzysty schemat kategorii produktowych to nie tylko zaleta dla kupujących, ale także dla robotów Google

To tylko wybrane elementy optymalizacji technicznej, bo wiele zależy także od samej strony i od platformy sklepowej, która w mniejszym lub większym stopniu jest zoptymalizowana wyjściowo pod pozycjonowanie.


Podsumowanie

Jeśli jeszcze nie wiesz, czy pozycjonowanie jest dla Ciebie możesz samodzielnie próbować dobrać frazy i tworzyć wartościowe teksty. Pozwoli Ci to zrozumieć ogrom pracy, jaki jest związany z pozycjonowanie sklepu w Google. Następnym krokiem jednak powinny być profesjonalne działania, najlepiej u boku agencji SEO lub doświadczonego freelancera.


Autor
: Anna Zalewska, menedżer marketingu w widoczni.com