Strona główna Blog Marketing i promocja

Personal branding - definicja, cechy, zalety

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Marketing i promocja

Personal branding, czyli marka osobista to pojęcie do tej pory nadal uważane jest jako coś, co dotyczy polityków, celebrytów czy innych znanych osób. Tak naprawdę każdy z nas może wypracować sobie swoją markę. Niezależnie od tego czym się zajmujesz, możes

Personal branding - definicja


Personal branding to marka osobista, która odnosi się bezpośrednio do twojej osoby. W pierwszym stopniu twoją markę osobistą będzie określać to jak będziesz przedstawiać się w oczach innych ludzi. Tutaj wpływ na postrzeganie przez społeczeństwo ma twój wygląd, ubiór, to jak się zachowujesz czy wysławiasz.


Z drugiej strony marka osobista określa wszystko to, czym różnisz się od innych, każda unikalna cecha twojej osobowości może zostać dużym atutem. To także umiejętności i nabyte przez lata doświadczenie, które możesz komuś zaoferować. Dobry personal branding przekłada się na to, że będziesz bardziej zauważalny w świecie, łatwiej dostrzegalny przez rekruterów czy potencjalnych klientów. Co za tym idzie, będziesz rozpoznawalny i zwiększysz swoje szanse na sukces.


Personal branding jest dla każdego kto zdecyduje się na rozwijanie swojej kariery.

Dlaczego warto zbudować swój personal branding?

1. Marka osobista może pomóc w rozwijaniu swojego biznesu, który dopiero planujesz, lub który już masz. Dzięki personal branding możesz pozyskiwać więcej zleceń, ponieważ ludzie znają twoje umiejętności i wiedzą, co możesz im zaoferować, nawet zanim poznają cię osobiście.

2. Dzięki marce osobistej możesz sprzedawać wiedzę, którą posiadasz. Możesz to robić w formie kursów, szkoleń czy książek. Dzięki temu możesz uzyskiwać dochód pasywny, ponieważ będziesz sprzedawać raz przygotowany materiał.

3. Łatwiejsze negocjacje z klientami czy pracodawcami dzięki twojej marce osobistej. Personal branding zwiększa twoją wartość oraz jest dowodem na posiadane kompetencje.

4. Wzbudzisz większe zaufanie mając grono swoich odbiorców oraz posiadając listę swoich osiągnięć. To mówi o tobie zdecydowanie więcej niż o jakiejś nieznanej marce firmowej.

5. Uczestnictwo w różnego rodzaju konferencjach czy artykuły w branżowych magazynach powodują, że zwiększasz swój zasięg reklamowy i stajesz się coraz bardziej rozpoznawalny.

6. Dzięki powyższym docierasz do docelowej grupy odbiorców, do których chciałeś trafić. Przecież nie ma sensu próbować oferować swoich umiejętności komuś, kto tego zupełnie nie potrzebuje.

7. Od swoich odbiorców dostajesz informację zwrotną, która jest wiarygodna. To wszystko dzięki temu, że wokół dobrej marki osobistej gromadzi się aktywna społeczność.

Trzy filary personal brandingu


Na markę osobistą składa się trzy podstawowe elementy, które łącznie określają twój wizerunek. Są to:


1) Cecha szczególna, wyróżniająca


Podstawową rzeczą do zbudowania dobrej marki osobistej jest odnalezienie cechy charakterystycznej, wyróżniającej daną osobę. Żeby wyróżnić się w tłumie, musisz użyć swojej oryginalności i wzbudzić w odbiorcach pozytywne emocje, ponieważ dzięki emocjom ludzie zapamiętują łatwiej. Dzięki temu, że się wyróżnisz możesz zaoferować innym coś, co mogą uzyskać tylko od ciebie.


2) Autentyczność


Jest ona niezbędna do zbudowania dobrej marki osobistej. Ważne jest, aby nie zmieniać swojej osobowości, ani nie udawać kogoś kim nie jesteś. Autentyczność, czy prawdziwość tego, co sobą przedstawiasz, jak się zachowujesz, co robisz i co mówisz. Wszystkie te elementy wpływają na to, czy pojawi się zaufanie do twojej marki. Zaufanie jest wymagane, żeby w dłużej perspektywie starać się o pozycję lidera.


Przydatność, użyteczność

Cecha, którą możesz zaoferować innym powinna być dla nich przydatna i użyteczna. Od tego zacznie się zainteresowanie potencjalnych nabywców. Marka odbierana jako silna to taka, która ma wpływ na życie innych ludzi. Są marki uwielbiane przez bardzo wielu ludzi, ale są też takie, które mają mniejsze grono odbiorców, ale są dla nich równie wartościowe i istotne. Marka osobista, aby być postrzegana jako silna, musi być ważna dla swoich odbiorców.

Personal branding – budowanie marki osobistej


Budowanie marki osobistej to nic innego jak strategia marketingowa, której celem jest wypromowanie własnego wizerunku. Proces budowania marki osobistej można podzielić na trzy etapy:


1. Budowanie rozpoznawalności

Pierwszym krokiem jest określenie do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć. Jeśli to już jest ustalone przekazujesz informacje o sobie do odbiorców, wykorzystując dostępne narzędzia komunikacyjne.


2. Budowanie reputacji

Jest to drugi krok w tej podróży. Element ten pokazuje, że reputację można zbudować na wcześniej zdobytym doświadczeniu i kompetencji w danej dziedzinie oraz odniesionych w niej sukcesach lub też posiadanie zestawu cech pożądanych w danej dziedzinie.


3. Zdobywanie klientów

Trzeci etap opiera się na już wcześniej wspomnianej twojej użyteczności. Gdy posiadasz reputację musisz zbudować w odbiorcach przekonanie, że potrzebują oni współpracy z tobą. Przekonanie to jednak rzeczywiście musi zakończyć się rzeczywistą współpracą.

Branding mockups – czym są makiety i jak mogą ci pomóc?


Branding mockups, czyli makiety brandingowe to ujednolicone szablony materiałów promocyjnych takich jak wizytówki, dokumenty, plakaty reklamowe. Używa się ich do prezentowania pomysłów na projektowanie tożsamości swojej marki. Ich największą zaletą jest to, że pokazują obraz końcowego produktu, więc na etapie projektowania będzie można zobaczyć, jak będą wyglądać gotowe materiały promocyjne.


Istnieje wiele sposobów tworzenia branding mockup. Pierwszym i prawdopodobnie najbardziej tradycyjnym sposobem jest użycie oprogramowania takiego jak np. Adobe Photoshop. Drugim i zdecydowanie łatwiejszym sposobem jest użycie gotowych szablonów. W Internecie można znaleźć szablony zarówno płatne, jak i darmowe – wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło: „branding mockup free”.


Tworząc swoje materiały promocyjne możesz się spotkać również z pojęciem identity mockup czy też brand identity mockup, które oznacza makietę tożsamości. Jest to dokładnie to samo, co branding mockup – nazwy są po prostu stosowane zamiennie.

Personal website – osobista strona internetowa


Twoja marka osobista może być pełniejsza dzięki osobistej stronie internetowej, czyli personal website. Posiadanie takiej witryny jest dobrym źródłem informacji o tobie. Personal website może stać się twoją wizytówką oraz miejscem, gdzie znajdą się wszystkie potrzebne informacje o twoim doświadczeniu i kompetencjach. Możesz zawrzeć w swoim portfolio wszelkie informacje o miejscach, w których pracowałeś, lub tworzyłeś.


Personal website pozwoli ci także zaprezentować się tak jak chcesz, w sposób spersonalizowany, a nie narzucony jak to jest na różnych portalach. Najlepsze byłoby zarejestrowanie domeny z twoim pełnym imieniem i nazwiskiem, żeby łatwiej było cię odnaleźć. Może się jednak okazać, że istnieje osoba z takimi danymi jak twoje i domena nie będzie dostępna. W takiej sytuacji możesz znaleźć inne rozwiązanie na nazwę swojej domeny.


Aby skonstruować nazwę domeny można w niej umieścić:

  • imię i nazwisko, lub w odwrotnej kolejności,
  • można użyć tylko nazwiska, jednak jeśli twoje nazwisko należy do grupy popularnych, wtedy nazwa domeny nie będzie wystarczająco rozpoznawalna,
  • możesz użyć pseudonimu, dzięki któremu kojarzą cię klienci – nazwa musi być rozpoznawalna, żeby bez problemu można było powiązać ją z twoją osobą.


Pojawiają się także domeny, które w nazwie sygnalizują specjalizację właściciela strony. Warto zastanowić się nad wyborem takiej, w końcu od razu powie odbiorcy z kim ma do czynienia.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja