Strona główna Blog Marketing i promocja

Reklama w Google za darmo - najlepsze sposoby bezpłatnej promocji firmy w wyszukiwarce

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Marketing i promocja

Reklama w Google za darmo jest dobrą opcją dla początkującego przedsiębiorcy z małym budżetem reklamowym. Poznaj najprostsze sposoby bezpłatnej promocji swojej firmy w Google.

reklama w google

Reklama w Google za darmo – jak ją tworzyć?


Być może reklamę w Google kojarzysz przede wszystkim z płatnymi kampaniami Google Ads i nawet nie próbowałeś znaleźć opcji na to, by wykorzystać potęgę najpopularniejszej przeglądarki na świecie do tego, by zostać znalezionym przez swoich klientów. Musisz wziąć pod uwagę to, że Google ma tyle opcji i narzędzi, że możesz je wykorzystać do bezpłatnej promocji własnego biznesu i to całkiem legalnie.


Zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz rozkręcać firmę, nie jest dobrym pomysłem tracenie budżetu na płatne reklamy, bo koszty są duże, a mogą nie przynieść rezultatów. Jeśli chcesz zwiększyć bezpłatnie widoczność swojej firmy w Google, nie unikniesz tu wysiłku. Jeśli nie płacisz gotówką, to zamiast tego dajesz swój czas i zaangażowanie. Nie jest to jednak nic straconego, bo będziesz przy okazji nabywał kompetencji z dziedziny on-line marketingu, dzięki czemu nie będziesz musiał w przyszłości za wszystko płacić specjalistom. By tworzyć materiały promocyjne i zwiększać widoczność, wykorzystaj najpopularniejsze metody, które podsunie ci sam Google, gdy przejrzysz jego narzędzia.

Reklama w Google za darmo – propozycje na początek


Wiesz już, że możesz uniknąć kosztów na reklamę, ale musisz od czegoś zacząć. Na start powinieneś mieć już firmową stronę internetową, bo to do niej będą się odnosić potem działania mające na celu promocję twojego biznesu. Porządna witryna ma też swoją cenę, więc tymczasowym rozwiązaniem, zanim będziesz w stanie wyłożyć odpowiednią kwotę, jest stworzenie strony w Google Business Site – bezpłatnym kreatorze www. Znajdziesz go w panelu zarządzania profilem firmowym w Google Moja Firma. Jest to jednak tymczasowe rozwiązanie, bo to słabe dla twojego wizerunku. Ponadto tworzysz stronę, której właścicielem jest Google, który równie dobrze może w dowolnym momencie usunąć całą treść. O wiele bezpieczniej jest posiadać własną domenę, w której możesz umieścić nazwę swojej firmy.

Reklama w Google za darmo – dodaj produkty do zakładki Zakupy Google


Wyszukiwarka Google działa na wielu poziomach i jak pewnie zauważyłeś, jednym z nich jest zakładka Zakupy. To twoja szansa, by bezpłatnie dodać swoją ofertę produktową. Są tam też dostępne płatne opcje, które dają szersze możliwości – ale nadal twoje produkty będą pojawiać się w wynikach tuż obok tych z opłaconą przez twoją konkurencję reklamą.

Reklama w Google za darmo – pamiętaj o Google Maps


Może wcześniej nie zwróciłeś na to uwagi, ale Google Maps to doskonała metoda do bezpłatnej promocji. Wizytówka twojej firmy w tym narzędziu to okazja nie tylko do tego, by łatwo odnaleźć siedzibę, ale też zbierać pozytywne opinie. Na początku nie będzie ich zbyt dużo, ale zawsze możesz zwrócić się z prośbą do zadowolonego klienta, by wystawił ci rekomendację – choćby poprzez pięć gwiazdek.


Jeśli zdecydujesz się dodać firmę do Google Maps, zarejestruj się w Google Moja Firma. Tworzysz tam wizytówkę i dodajesz adres swojego przedsiębiorstwa. Możesz też do strony dodać logo lub grafikę, która będzie się wyświetlać w zakładkach. Do weryfikacji adresu twojej firmy posłuży pocztówka, którą Google wyśle na podany przez ciebie adres. Będzie na niej kod, który – po wpisaniu w wyznaczone miejsce – automatycznie sprawi, że pojawisz się w Google Maps.

Reklama w Google za darmo – postaw na SEO


Czasem wyłożenie dużej sumy na kampanię w Google nie przyniesie rezultatów, bo strona, do której będzie ściągany ruch może być np. niedopracowana i będzie rósł wskaźnik porzuceń zamiast zamówień od klientów.


Zupełnie inaczej jest z ruchem organicznym, gdy użytkownicy sami trafiają na twoją stronę, bo wyniki wyszukiwań ze wpisanych przez nich słów kluczowych kierują ich wprost do twojej witryny. Sytuacja idealna jest wtedy, gdy znajdują to, czego szukają właśnie u ciebie. Jak to osiągnąć? Musisz sprawiać, że treść na twojej stronie będzie wartościowa i atrakcyjna dla odbiorców oraz dobrze czytelna dla robotów Google, które ją analizują. Dzięki temu odpowiednio ją indeksują i jest szansa, że pojawi się na szczycie wyników wyszukiwań. Dzięki tajnikom SEO możesz znaleźć się zaraz po stronach sponsorowanych.


Jest wiele metod podnoszenia wyników wyszukiwania strony w ten sposób, ale nie ma tu dróg na skróty. Wyszukiwarka Google potrafi wyrzucić witrynę poza wyniki wyszukiwań za karę na jakiś czas, jeśli uzna, że strona jest zbyt agresywnie pozycjonowana ze szkodą dla jakości treści.

Optymalizacja SEO


Przede wszystkim postaw na dobry content, który możesz stworzyć sam, bo usługi specjalisty również sporo kosztują. Teksty poprawne językowo, odpowiednio sformatowane, by były czytelne, z odpowiednią liczbą słów kluczowych to droga do sukcesu. O tym, czy Google uzna tekst za wartościowy i go wysoko wypozycjonuje, decyduje wiele detali, ale jednym z nich jest czas, jaki użytkownik spędza na stronie po znalezieniu jej po słowach kluczowych. Jeśli zaciekawisz odbiorcę, a poprzez linki wewnętrzne dodane w tekście jeszcze dodatkowo poklika on po twojej stronie, to dla Google jest to informacja, że wyniki były trafne i nagrodzi twoje www wysoką pozycją.

Prowadzenie bloga


Nie ma lepszej metody na generowanie wartościowego contentu niż  prowadzenie bloga firmowego. Tutaj możesz dzielić się swoją  fachową wiedzą, opisywać produkty bardziej praktycznie, np. z propozycją konkretnego użycia lub w formie poradników. Użytkownicy bardzo często szukają wiedzy w artykułach blogowych, a ze względu na swoją długość dają one większą możliwość wzbogacenia słowami kluczowymi i linkami niż np. opisy produktów czy kategorii w sklepie.

Zdjęcia na stronie – teksty alternatywne


Wiele osób nie docenia faktu, że grafiki mające w nazwie słowa kluczowe doskonale się pozycjonują. Można zmarnować ich potencjał, jeśli zdjęcia na stronie mają przypadkowe nazwy. Ty nie popełniaj tego błędu i zwłaszcza jeśli masz dużo obrazów na stronie, każdy z nich opisz słowem kluczowym odnoszącym się do tego, co przedstawia grafika. Niejedna witryna zdobyła wysoką pozycję w Google właśnie w ten sposób. Efekty nie będą od razu widoczne, ale będą trwalsze niż płatna reklama, która zakończy się wraz z ustalonym budżetem.

Reklama w Google za darmo – linkowanie zewnętrzne


Adres swojej strony możesz dodać praktycznie wszędzie – na wizytówce, w stopce maila, a także gdy komentujesz coś w sieci lub publikujesz na innej niż twoja strona. Nikt nie będzie ci miał tego za złe, jeśli będziesz to robił przy okazji sensownej aktywności, a nie tylko jako marketing. Możesz też zwrócić się z prośbą do znajomych, by udostępniali link to twojej strony, bo może przynieść to dobre efekty.

Udzielaj się na forach jako specjalista


Nic tak nie podnosi wizerunku firmy, jak bycie ekspertem w swojej dziedzinie. Dlatego jeśli chcesz bezpłatnie promować się w Google, bądź aktywny na forach branżowych, udzielaj się w dyskusjach merytorycznych i dawaj wartościowe porady bez nachalnego odnoszenia się do swojej oferty. W swoim profilu możesz dodać link do swojej strony, a gdy zdobędziesz pozycję fachowca, użytkownicy będą chętniej klikać na adres.

Reklama w Google za darmo – czy jest efektywna?


To, za co nie zapłacisz podczas promowania w sieci swojej działalności biznesowej, wcale nie musi być gorsze od sowicie opłacanych banerów lub kampanii. Marketing partyzancki, czyli wymagający więcej sprytu niż pieniędzy, pobudza kreatywność i dzięki temu możesz się wyróżnić i zaistnieć w  świadomości klientów.


Czasami wyłożenie budżetu na reklamę jest pójściem po linii najmniejszego oporu, jeśli nie towarzyszy temu przemyślana strategia marketingowa. Istnieje wiele przykładów biznesów, które zbudowały swoją pozycję w Google dzięki takim działaniom – więc z czystym sumieniem można powiedzieć, że wyszukiwarki sprzyjają przedsiębiorcom, którzy wykazują się pomysłowością i zaangażowaniem w reklamowaniu się, bazując na niskim budżecie.

Podsumowanie


Wiesz już, że reklama w Google za darmo jest jak najbardziej możliwa i dla cierpliwych może być dobrą alternatywą, jeśli nie dysponują budżetem na marketing. Wszystkie metody bezpłatnej promocji w wyszukiwarkach nie muszą jednak być tylko domeną początkujących firm. Jeśli raz nauczysz się wykorzystywać narzędzia Google, by podnosić widoczność swojej firmy, będziesz mógł z tego korzystać równolegle z płatnymi kampaniami.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja