Handel elektroniczny zmienia się dynamicznie zarówno pod względem funkcjonalności, nowych narzędzi, jak również pod względem wyglądu sklepów. M-commerce to tylko jedna z wielu gałęzi branży, która odgrywa coraz ważniejszą rolę w procesach zakupowych konsumentów. 

Badanie stworzone przez porównywarkę cen Idealo wykazało, że najlepiej dostosowanym rynkiem do sprzedaży na urządzeniach mobilnych jest rynek brytyjski, gdzie 86% z uczestniczących w badaniu sklepów posiada wersję mobilną. Na polskim rynku niecała połowa sprzedawców posiada rozwiązania dostosowane do tabletów i smartfonów. Według porównywarki Idealo, Polska plasuje się na ostatnim miejscu spośród krajów uczestniczących w badaniu -  z wynikiem 46%.

Badanie Idealo
Badanie Idealo


Obecność sklepów w wersji responsywnej czy mobilnej staje się standardem, który doceniają stali Klienci swoich ulubionych sklepów. Dostosowanie stron sklepów internetowych do urządzeń takich jak smartfony i tablety to również możliwość wsparcia sprzedaży.
O wersji responsywnej, czyli RWD pisaliśmy całkiem niedawno (ZOBACZ TUTAJ). Choć rynek e-commerce wspiera najnowsze rozwiązania, to w międzyczasie w branży pojawiło się jednak wiele wątpliwości dotyczących lepszej formy dla sklepu internetowego. Postaramy się zatem przybliżyć kwestie związane z dostosowaniem sklepu internetowego do rynku m-commerce. Według badania Shopping Show - około 40% użytkowników urządzeń mobilnych, właśnie w ten sposób dokonuje zakupów. To oznacza również, że ważne jest odpowiednie dostosowanie sklepu internetowego pod wymogi obecnych na rynku ekranów w urządzeniach przenośnych. Dlatego właściciel e-sklepu stoi przed trudnym wyborem - wybrać wersję responsywną czy mobilną?

Responsive Web Design to zwrot, którym posługują się już wszyscy zwolennicy dokonywania zakupów za pomocą tabletów oraz smartfonów. Obowiązujące trendy w branży m-commerce podzieliły obecnych użytkowników na zwolenników mobilnej wersji sklepu, a także na entuzjastów wersji responsywnej. Poniżej przedstawiamy zalety i wady obu rozwiązań na urządzenia przenośne dla sklepów internetowych. 


Gotowy sklep internetowy

ZALETY RESPONSIVE WEB DESIGN:
- automatyczne dostosowanie się do ekranu urządzenia na którym sklep jest wyświetlany,
- stworzenie jednej wersji dla wszystkich urządzeń,
- jeden adres URL, który kumuluje wszystkie linki i wzmacnia PageRank,
- zwiększenie konwersji,
- płynny układ sklepu i elastyczność przeglądania oferty sklepu,
- łatwe użytkowanie przez Klientów.


WADY RESPONSIVE DESIGN:
- początkowe wdrożenie może być czasochłonne,
- mogą pojawić się problemy z dobraniem odpowiedniej rozdzielczości,
- brak obsługi CSS3,
- mogą pojawić się problemy z media queries,
- wzrost transferu danych.


ZALETY WERSJI MOBILNEJ:
- wersja mobilna jest tworzona od podstaw,
- dedykowany interfejs,
- implementacja najważniejszych funkcjonalności,
- szybkie ładowanie się strony.


WADY WERSJI MOBILNEJ:

- brak dostosowania do ekranów urządzeń mobilnych,
- uproszczenie witryny sklepu, a także zmniejszona użyteczność na urządzeniach mobilnych,
- koszty wdrożenia.


Wykorzystaj wiedzę w praktyce - załóż sklep!