Zakupy w Internecie cieszą się coraz większą popularnością, a coraz więcej klientów przełamuje swój brak nieufności w stosunku do kupowania online. Świadczy o tym także rosnące zainteresowanie, a co za tym idzie większe wydatki w zagranicznych sklepach online, do których zaglądają chętnie także polscy e-konsumenci.  W 2015 roku w Polsce, 13% rodzimych e-konsumentów nabyło towar ze sklepu spoza Polski. Jakie formy płatności preferują klienci?  Jak donosi raport e-commerce Polska 2015, ogółem w trakcie e-zakupów aż 74% osób wybrało płatności bezgotówkowe. O najpopularniejszych metodach płatności oraz o preferencjach płatniczych w wybranych krajach europejskich opowiadzieli nam specjaliśmy z SOFORT Banking, realizujący bezpośrednie płatności internetowe w 13 krajach europejskich. 

Preferencje płatnicze w poszczególnych krajach

Jak wygląda popularność metod płatności w zależności od zróżnicowania na poszczególne kraje? W Wielkiej Brytanii, czyli jednocześnie europejskim liderze w sektorze e-commerce są to najczęściej karty kredytowe i debetowe, z których korzysta 75% użytkowników. (Źródło: http://www.ekosglobal.com/insights/payment-methods-online-uk-and-eu/,data dostępu 14.08.2015 r.)

Drugą gospodarką pod względem wielkości obrotu są Niemcy, w których obecnie to szybkie przelewy bezpośrednie stały się najczęściej używaną metodą płatności. Prognoza na 2015 rok, pokazuje, że zdecyduje się na nie 38% e-konsumentów, podczas gdy zakup na rachunek wybierze 28% z nich, a kartę kredytową jedynie 10%. Wśród najpopularniejszych płatności online wymienia się tutaj SOFORT i Klarnę, która gwarantuje z kolei płatności odroczone, biorąc na siebie ewentualne ryzyko z brakiem wpłaty ze strony kupującego. Warto zwrócić uwagę na fakt, że aż 9 na 10 Niemców zna markę SOFORT a 6 na 10 korzystało z tego narzędzia. (Badanie Centrum e-commerce w Kolonii (ECC) "payment in e-commerce – internet payment transactions from the perspective of distributors and consumers 2013"). 

Trzecia pod względem wielkości obrotu rynku e-commerce w Europie jest Francja. W tym pod względem popularności konkretnych metod płatniczych przodują karty kredytowe i debetowe z wynikiem 57%. (Źródło: http://www.ekosglobal.com/insights/payment-methods-online-uk-and-eu/,data dostępu 14.08.2015 r.).

Optymalizacja konwersji

Jednym z najważniejszych wyzwań, przed ktorymi codziennie stają e-przedsiębiorcy jest maksymalizacja konwersji i obniżenie liczny porzuceń koszyka.  Przykładowo dla kategorii produktowych, jak moda czy farmacja odsetek porzucanych koszyków plasuje się odpowiednio na poziomie 64,41% i 67,90%. Jednym z elementów, który ma wpływa na wysokość porzucanych koszyków jest liczba i rodzaj dostępnych metod płatności do wyboru. W celu wywołania szybkich skojarzeń z konkretną marką najlepiej jest zamieszczać logotypy poszczególnych dostawców tych usług na stronie głównej sklepu. Szerokie portfolio metod płatności uwiarygadnia również samego przedsiębiorcę w oczach klienta, wskazując na rentowność biznesu oraz dbałość o jak największą wygodę kupującego. Ponadto w ten sposób klient od razu po wejściu na stronę sklepu wie czy obsługuje on preferowane przez niego metody płatności, co z pewnością przyczyni się, że pozostanie na niej dłużej.

Usługi międzynarodowe

Wprowadzając sklep na inne rynki z pewnością należy szczegółowo zapoznać się z ofertą poszczególnych dostawców metod płatności. Niektórzy z nich, jak na przykład SOFORT mogą znacznie ułatwić bądź przyspieszyć rozpoczęcie działalności za granicą. Wpływ na to ma przede wszystkim fakt, że zaimplementowanie tej usługi w naszym sklepie nie wymaga zakładania konta bankowego w kraju, w którym rozpoczynamy działalność. SOFORT umożliwia bowiem przesyłanie płatności w euro na konto walutowe funkcjonujące w Polsce. Tym samym start funkcjonowania e-sklepu może nastąpić dużo szybciej przy jednoczesnej konsolidacji płatności na jednym rachunku, co ułatwia także prowadzenie księgowości.

Dane świadczące o tendencji wzrostowej w odniesieniu do e-zakupów transgranicznych, jak i popularności płatności bezgotówkowych, świadczą o pojawieniu się nowego trendu w obszarze handlu internetowego. Ułatwienia legislacyjne jakie są stale implementowane na europejskich rynkach celem ich ujednolicenia stwarzają także coraz bardziej korzystne warunki dla rozwoju biznesu w innych krajach. W związku z tym na pewno warto rozważyć rozpoczęcie działalności na zagranicznych rynkach, aby nadać tempa rozwoju własnemu przedsiębiorstwu.

Więcej na temat e-płatności w wymiarze transgranicznym oraz integracji platformy sklepu z dostawcami usług płatnicznych, znaleźć można w naszym nowym CENTRUM WIEDZY, w którym Klienci znajdą porady i materiały szkoleniowe w dziedzinie konfiguracji sklepu Redcart.

Na podstawie tekstu opacowanego przez Dagmarę Kruszewską, Country Manager, SOFORT GmbH